סיור בתעש השרון. צילום פעילי עמותת ריב"ה
סיור בתעש השרון. צילום פעילי עמותת ריב"ה

יער של 30 אלף עצים במרכז המדינה בסכנת חיסול: סיור נדיר של פעילי ריב"ה בתעש השרון

פעילי העמותה, הנאבקים להפיכת השטח לפארק מטרופוליני, קיימו סיור בשטח הענק והסגור המיועד לבניית עשרות אלפי יחידות דיור

פורסם בתאריך: 30.5.18 15:05

לאחר ציפייה ממושכת של יותר מארבע שנים, סיירו שלשום חברי עמותת ריב"ה (ריאה ירוקה בתעש השרון) בשטח הפתוח של מתחם תעש, שמאז קום המדינה סגור לציבור. הסיור התקיים בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת עתירה מנהלית שהגישה העמותה נגד תוכנית הבניה הנרחבת במקום של עשרות אלפי דירות בעקבות מעבר מפעלי תעש לנגב בשנים בקרובות.

23 אלף יחידות דיור מתוכננות להיבנות במתחם הנמצא בשטח המוניציפלי של רמת השרון, הוד השרון, הרצליה ודרום השרון. זוהי תוכנית מתאר מקומית הכוללת שטח של כ-7,430 דונם בתחום שבין כביש גהה להוד השרון במזרח, דרום השרון בצפון, הרצליה בצפון מערב ורמת השרון בדרום מערב. במשך עשרות שנים פועלים במתחם זה מפעלי תעש, שגרמו לזיהום הקרקע ומי התהום. על פי החלטת ועדת שרים לענייני כלכלה מ-1992, מפעלים אלה מיועדים לפינוי עד 2020.

שטח תעש השרון צילום פעילי עמותת ריב"ה

שטח תעש השרון צילום פעילי עמותת ריב"ה

בשטח הפתוח המשתרע על כ-6,000 דונם התגלו יער אקליפטוסים וחורשות רבות שבהן צומחים יותר מ-30 אלף עצים בני כ-60 שנה. במקום נצפו שועלים, דורבנים, קיפודים, תנים וציפורים רבות בהן דררות, בזים ועורבנים. "האם נטרפה דעתנו? האם נטרפה דעתם של מקבלי ההחלטות והמתכננים של מדינת ישראל להרוס ולכרות יער של 30 אלף עצי אקליפטוס בלב ומרכז המדינה?", אומר בתגובה לתוכניות הבניה הנרחבות במתחם עו"ד ישראל כספי, חבר עמותת ריבה ובא כוחה שפועל בהתנדבות ומי שהגיש את העתירה המנהלית בשם העמותה ורבים מחבריה. לטענת חברי העמותה, בניה זאת תפגע פגיעה אנושה בערכי הטבע, הנוף והסביבה היחודיים במקום. בין המשתתפים בסיור היו פרופ' גדעון שריג, מבכירי אדריכלי הנוף במדינה והמתכנן של פארק הירקון ופארק הכרמל, והאלוף במילואים גרשון הכהן.

שטח תעש השרון צילום פעילי עמותת ריב"ה

שטח תעש השרון צילום פעילי עמותת ריב"ה

"אנחנו מתכננים להכניס למקום, אם נצליח לשמור עליו, צבאים ארץ ישראלים, שנכחדו באזור עקב הפיתוח המאסיבי של אזורי מגורים במרכז הארץ", מספר עו"ד כספי, "אם יצליח המאבק לשמירת המקום כפארק ירוק לרווחת הציבור הרחב, ישתלו במקום אלפי עצי אלון התבור ויוחזר לקדמותו ולפארו יער השרון התנ"כי שהשתרע במקום עד תחילת המאה ה- 20. בכל פעם שאני שם אני מקבל אגרוף בבטן, נעתקת הנשימה, זה כל כך יפה, מרשים ומדהים זה כל כך שונה מכל מה שיש לנו פה. זה שייך לעם ישראל, למדינת ישראל, למה הם לא יכולים לבוא ולראות את היופי הזה?".

 

כספי אומר שדיון בעתירה המנהלית אמור להתקיים בעוד שבוע והוא כנראה יידחה לסוף דצמבר או לתחילת ינואר שנה הבאה, ובו יציגו את הצילומים שנעשו בסיור זה. "המטרה היא להפוך את הריאה הירוקה הזאת לסנטרל פארק של מרכז המדינה, לפארק מטרופוליני לרווחת מיליוני תושבי מטרופולין גוש דן ודרום השרון, בדומה לפארק אריאל שרון בדרום המטרופולין. זוהי חובתנו לדורות הבאים, לילדינו ונכדינו, חובתה של הממשלה ושל מנהיגים בעלי חזון ושיעור קומה, (כפי שבן גוריון השכיל בשנות ה- 50 לשמור על שטח פארק הכרמל ולמנוע בו בניה), לשמור לדורות הבאים פיסת אדמה עם טבע ונוף ירוק, פרחים ציפורים ופרפרים על סף הבית, בסמיכות לאזור הבנוי הצפוף ביותר במדינה, שתשמש מקום בילוי, פנאי ונופש, ואתר סיור ולימוד לתלמידים".

שטח תעש השרון צילום פעילי עמותת ריב"ה

שטח תעש השרון צילום פעילי עמותת ריב"ה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מייק לבנובסקי

    חשוב לשמור על הריאות הירוקות. והכוונה בעצים, חורש טבעי, וצמחי בר שמייצרים גיוון אקולוגי ולא מדשאות חסרות צל וגיוון צמחי. ולוואי והאינטרסים הצרים של בעלי ההון לא יעמדו בפרץ.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר