שיכון דרום בהרצליה
שיכון דרום בהרצליה

לידיעת המתנגדים מהרצליה הצעירה: הפעם תושבי שיכון דרום לא מתכוונים לוותר

תושבים בהרצליה הצעירה הגישו התנגדויות חדשות לפרויקט הפינוי בינוי בשיכון דרום הסמוך בטענה שייצור עומס בכבישים ובכיתות. הפעם דיירי השיכון - שמתגוררים בדירות של 40 מ"ר ומתמודדים עם גגות מטפטפים וסתימות בביוב - מבטיחים לצאת למאבק משלהם

פורסם בתאריך: 11.11.18 09:29

"גודל הדירה שלנו הוא 40 מ"ר. אני ואשתי ישנים בסלון, והילד הקטן ישן לידנו. יש לנו עוד שני חדרים קטנטנים שאפילו שולחן מחשב לא יכול להיכנס אליהם ויש שם שתי מיטות קומתיים שבניתי בעצמי כדי שיתאימו לחדרים שבהם ישנים ארבעה ילדים. הילדים שלי לא יכולים להזמין חברים להתארח אצלנו כי ברגע שאנחנו פותחים את כל המיטות בבית לא נשאר לנו מטר מרובע בבית. אפילו את השולחן הקטנטן של פינת האוכל אנחנו מזיזים. כל שבוע באופן קבוע בעשור האחרון יש לנו סתימות בביוב. אנחנו חיים בבתים מעופשים, עם גגות נוטפים, עם נזילות בחורף ודליים, מצב לא הגיוני בכלל לשנת 2018. לבי מאוד קשה עם המתנגדים, הם לא בוחלים בשום אמצעי כדי לקדם את המטרה שלהם. חמש שנים הם התנגדו לתוכנית, וגם יצאו מדי ערב שבת להפגין מול ביתו של ראש העיר. עכשיו התושבים לא מתכוונים להשאר פאסיביים, וזה בלשון המעטה. יש לנו תמיכה מגורמים בממשלה ואנחנו מתכוונים לעורר גל מחאה עצום כדי לעצור את העוולה הזאת".

את הדברים האלה אומר תושב שיכון דרום בהרצליה, אושר אסרף, על רקע התנגדויות חדשות שהגישו בימים האחרונים תושבים מהשכונות הסמוכות לפרויקט הפינוי בינוי המתוכנן בשיכון, פרויקט שלא מצליח לצאת אל הפועל כבר כמה שנים. בעוד המתנגדים טוענים כי הפרויקט יביא לעומס רב על התשתיות בכל האזור, ובכלל זה בכבישים ובבתי הספר, מייחלים דיירי שיכון דרום – המתגוררים בשיכון שנבנה בשנות ה-60 של המאה הקודמת – שהפרויקט ייצא לדרך כדי שיוכלו סוף סוף לשפר את איכות חייהם.

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

כאמור, לפני כשבוע הוגשו מספר התנגדויות לפרויקט הנידון בימים אלה בוועד המחוזית לתכנון ובנייה. בין המגישים עו"ד עידית רז הראל, עו"ד שירלי גדניר, עו"ד רנן גרשט ועו"ד ישראל כספי ותושבים נוספים מהשכונות הסמוכות לשיכון דרום, בהן הרצליה הצעירה, נווה אמירים, צמרות וגני הרצליה.

נזכיר כי התוכנית אושרה להפקדה ב-25 בינואר 2017 והופקדה 19 חודשים לאחר מכן, ב-12 באוגוסט 2018. לפי התוכנית, 216 יחידות דיור ב-15 מבנים בשיכון דרום שנבנו בשנות ה-60 אמורות להיהרס ובמקומן אמורות לקום 661 יחידות דיור בבניינים של כ-25 קומות. עוד כוללת התוכנית שטחי ציבור ו-7,400 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה.

המתנגדים טוענים כאמור כי בתוכנית אין התייחסות מספקת להיבטי תחבורה ופתרון לעומס התחבורתי שייווצר. לדבריהם, מספר מקומות החניה ביחס למספר יחידות הדיור יביא למצוקת חניה שתקרין על השכונות הסובבות. הכניסה להרצליה והיציאה ממנה מכיוון רמת השרון יהפכו לפקק תנועה קבוע. בנוסף הם טוענים כי חסר תכנון מוסדות חינוך וציבור ויש תכנון לא פרופורציונלי של שטחי מסחר ותעסוקה – ואין צורך בכל כך הרבה.

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

רז הראל התמודדה ברשימת דרך חדשה למועצת העיר, רשימה שזכתה רק במנדט אחד. "הגשנו התנגדויות שעליהן חתמו יותר ממאה תושבים מהרצליה הצעירה, מגדלי בר כוכבא, נווה אמירים וצמרות ב'", היא אומרת, מי שעזר לי מאוד וחתם יחד איתי על ההתנגדות הוא יוסי בן דרור. חשוב לי לציין שההתנגדות היא לא לכך שתהיה בניה שם שהיא חיובית ואנחנו מאוד בעדה. הבקשה היחידה שלנו היא שהתוכנית תהיה סבירה וברמת ההיגיון כדי שלא ייגרם נזק שיהיה בלתי הפיך במשך שנים רבות. אנחנו התנגדנו קודם כל לנושא התעבורה. כבר היום קשה לצאת מהאיזור בשעות הבוקר, במיוחד כשמורידים תלמידים בבית הספר, אז מה יקרה כשיתווספו עוד 600 יחידות? במסגרת התוכנית הם מציעים לפתוח את רחוב רבי עקיבא שיפנו ממנו שמאלה לכיוון רמת השרון, רעיון נהדר אבל הרחוב עדיין מאוד צר. מצד שני, גם ברמת השרון תהיה בניה – אז ניתקע שם שעות. העירייה אומרת שהם בונים על התוכנית התחבורתית של משרד התחבורה – מהיר בעיר. זו תוכנית מצוינת אבל לא בטוח ישימה. יש לנו גם טענות תכנוניות".

מתנגדת אחרת, שירלי גדניר, שהתמודדה למועצת העיר ברשימת הדרך שלנו בראשות מישל מורג שלא עברה את אחוז החסימה, אומרת: "מיד אחרי הבחירות ישבתי על ההתנגדות והגשתי אותה ב-2 בנובמבר. הצטרפו להתנגדות שלי כמה תושבים והוספנו תצהירים שלהם. יש יתרון בהגשת כמה שיותר התנגדויות כי אז יש יותר זכות עמידה מול הוועדה. להבנתי, יש פגם טכני חמור בהפקדת התוכנית שלדעתי שולל את כל החוקיות של ההפקדה שכן היא הופקדה 19 חודשים אחרי שאושרה להפקדה. לכן, על פי החוק האישור להפקיד בטל והיו צריכים להביא את התוכנית לאישור מחדש במליאת הוועדה המקומית של הרצליה. יש פה עניין מהותי כי ב-19 החודשים האלה קרו הרבה דברים שיכולים לשנות את התמונה, כמו למשל הפקדת תוכנית המתאר של הרצליה. אם מתייחסים לתא השטח של הרצליה הצעירה מערב, ששיכון דרום מהווה חלק קטן ממנו בלבד, אז תוכנית המתאר קובעת שבכל תא השטח הזה אין קיבולת להוסיף יותר מ-300 יחידות דיור. רק התוכנית של שיכון דרום לבדה מדברת על הוספה של 445 יחידות דיור ל-216 היחידות הקיימות. אין פה התאמה. צריך להיות איזשהו קשר בין דברים, זו עדיין אותה עיר ואותן תשתיות וזה לא יכול להיות מנותק אחד מהשני".

דיירי שיכון דרום טוענים שהפחתה של מספר יחידות הדיור תהפוך את הפרויקט ללא כדאי כלכלית.

"בדקתי את הדוח הכלכלי של הפרויקט, עשיתי חוות דעת שמאית וראיתי שזה ממש לא נכון. הרווח היזמי של הפרויקט עם הנתונים של היום מוגזם לחלוטין, הוא עולה על 50 אחוז. על פי תקן 21, רווח יזמי סביר לפרויקט הוא בין 20 ל-25 אחוז. אפשר לעשות פרויקט הרבה יותר צנוע שיהיה עדיין כלכלי. גם התמורות לדיירים הן חריגות ביחס לפרויקטים דומים. אין דירות שהן פחות ממאה מטר בפרויקט. גם מי שיש לו דירה של 35 מ"ר יקבל דירה של כמאה מ"ר פלוס מרפסת, מחסן וחניה. אם התמורות לדיירים היו תמורות מקובלות לפי תקן 21, שזה 25 מ"ר תוספת, אז גם היזם יכול היה להסתפק בפחות יחידות דיור ואז אפשר היה להסתפק בפחות שטחי מסחר, כי לכולם ברור שאין צורך בכל שטחי המסחר האלה, 7,500 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, שהסיבה היחידה שהוסיפו אותם זה כדי לממן את יחידות הדיור, כי הארנונה של מסחר ותעסוקה היא גבוהה. לא ייתכן לשפר דבר אחד ולפגוע בכל כך הרבה דברים אחרים, לשפר מצב של ציבור קטן ולפגוע באיכות החיים ובמצב של הציבור הרחב. התוכנית כמו שהיא אנחנו נילחם בה בכל הערכאות".

גם חברת המועצה החדשה דנה אורן-ינאי מסיעת דרך חדשה, מתנגדת לתוכנית במתכונתה הנוכחית. "אי אפשר לבוא ולהגיד שאנחנו מתנגדים רק לשיכון דרום", היא אומרת, "אנחנו מתנגדים להיקף הבניה ולא לפרויקט עצמו ודיברנו על זה עם ראש העיר ואנחנו מבקשים למצוא פתרונות. אני חושבת שאפשר למצוא פתרונות שלא יעצרו את הפרויקט, יקדמו אותו במהירות ושהקבלן לא יפסיד כסף ושהכל ישתלב ביחד, התנועה למשל או הקמת בית ספר חדש. הדרישה היא לעשות את זה כמה שיותר מהר בשביל לא לפגוע בתוכנית. למעשה, את כל תוכניות הבניה מהתחנה המרכזית הישנה, צומת כדורי, אולפני הקסם, נווה ישראל, פרויקט משהב, שיכון דרום צפון ושיכון דרום דרום, אנחנו מבקשים לראות את כל הפרויקטים האלה בראייה כוללת ולא בראייה פרטנית, כי זה יגרום לכך שנמצא את עצמנו תקועים בבתים ואיכות החיים שלנו תיפגע מאוד. לכן אחד הדברים שאנחנו רוצים לדון בהם הוא ראייה כוללת של כל האזור. לא חתמתי על התנגדות כי אני רוצה לדון באלטרנטיבות. אני חושבת שצריך למצוא פתרון בשיכון דרום שבו כל הצדדים יהיו מרוצים, כמו כל פרויקט. זו סתם אווירה לא טובה על ויכוח שצריך להתקיים אבל בצורה הרבה יותר עדינה ולא אימוציות שיקרעו את השכונה".

מי שמרכזת את פרויקט שיכון דרום ומייצגת את דייריו מול הקבלן היא ליאורה אהרון.

ליאורה, המתנגדים טוענים שבעלי הדירות לא גרים בפועל בשיכון דרום, אלא משכירים את הדירות, ושמה שמעניין אותם זה הרווח הכלכלי שלהם מהפרויקט.

"זה נכון שרוב הדיירים לא גרים פה בפועל. אלה אנשים שגדלו בשכונה והם לא יכולים לגור בהן היום עם המשפחות שלהם והם נאלצים לשכור במקום אחר. יש עשרות מקרים כאלה ורוב הדירות בשכירות. הדירות קטנות או שיש בעיות רטיבות שגורמות לילדים לחלות והגגות מוצפים במים. רוב הדירות היו של הסבא וסבתא של הבעלים, הם ירשו אותן ומחכים לפינוי בינוי. אלה הדירות להשקעה שישנן. אם מחירי הנדל"ן בהרצליה לא היו מאמירים – והיום כל חדר מסריח מושכר ב-3,000 שקל לחודש – הייתה פה עזובה וסלמס והיו פה עובדים זרים שהיו ממלאים את השכונה".

עוד הוסיפה אהרון: "הנתונים שציינה המתנגדת שירלי גדניר שגויים ביסודם. היא עוסקת בפינוי בינוי ואמורה לדעת שהרווח היזמי לפי תקן 21 לא יעלה על 25 אחוז. כמו כן, התמורה שהדיירים מקבלים לוקחת בחשבון זכויות בניה בלתי מנוצלות. ודאי לא ניפגע בזכות קניינית של דיירים. לא נמשיך להוכיח את אי הדיוקים מעל דפי העיתון".

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

תושב שיכון דרום אושר אסרף מוסיף: "כל האיזור הוא איזור שנעשתה בו עוולה. שיכון דרום הוקם לפני 60 שנה והוקם לו בית ספר לב טוב. הכל היה מסביב מטעים של עצים. שיכון דרום היה מאופיין באוכלוסייה מאוד חלשה, מרביתם היו עולים חדשים שלא ידעו קרוא וכתוב ולא ידעו מה זה להתנגד. קמו שכונות מסביב, הקימו את צמרות, נווה אמירים והרצליה הצעירה וכולן נבנו על אותן תשתיות של שיכון דרום. בית הספר לב טוב הפך להיות בית הספר של כל השכונה ולא רק של שיכון דרום, ובגלל זה יש עומסים בלתי רגילים של ילדים בכל כיתה. נוצר מקום של עוול וחוסר צדק משווע. במשך הרבה שנים, הגיע כל פעם יזם אחר ותכנן איזשהו פרויקט שלא רקם עור וגידים. תמיד הכוח האלקטורלי נמצא בבניינים ולא אצל 200 משפחות וכל ראש עיר מחפש את הכוח האלקטורלי במקום שבו האוכלוסייה יותר גדולה.

"ההרגשה שלי היא שהמתנגדים מתנגדים באופן עקרוני לכל דבר – היום הם מתנגדים לגובה הבניינים, והם אומרים שלא יהיה מוסד חינוכי כי לב טוב לא יכול להכיל את כולם, וכשהעירייה מציעה להם מקום שבו הם יבנו בית ספר חדש הם מתנגדים למקום. זה לא משנה מה, הם תמיד יתנגדו. הם יורדים לרזולוציות מטורפות, למשל איך נשלם את תשלומי הוועד. בחוזה יש סעיף מיוחד של משפחות מרובות ילדים וכו' שפטורות מתשלום במשך עשור. הם אפילו לא מודעים לפרטי התוכנית. תקיעת הפרויקט יוצרת פערים חברתייים. התוכנית הזאת תשונה עוד 200 פעם בעשר השנים הקרובות, כי המקור להתנגדויות הוא לא מהותי אלא התנגדות עקרונית. אני בן אדם פשוט. מה שמעניין אותי זה הביוב הצף והיתושים שמסכנים חיים. אם נרצה או לא נרצה, הפרויקט יצא לפועל בין אם בעוד חמש שנים או 15 שנה. אין מקום לבתים כאלה במדינה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. הרצל

    הרמת פרויקטים שהם חמדנים בטירוף, תשפיע על התחדשות העירונית בכל העיר

  2. ליאורה אהרון

    התיחסות לטענות המתנגדים לרווחיות של 50%… הטוענת עו"ד שירלי גדניר וגם דנה מדרך חדשה שעוסקת בפינוי בינוי בעצמן יודעת

    שאיין היתכנות לרווחיות בסדר גודל כזה כמו יתר ה"עובדות" שציינה כגון גודל דירות התמורה שהם נגזרת של זכו7יות

    הבניה של הדירים המפונים ולא רק המדידה בפועל
    הורגלנו לנתונים שמטרם היא5 הפחדה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    דנה אורן ינאי יקירתי, האמוציות קיימות והן דו צדדיות… עדיין לא הגענו לתלות שלט חוצות של רימון רסס עם כיתוב, פצצה מתקתקת ליד ביתנו…. מסתבר שאכן לא רואה את הדבשת שלו….

  4. משה

    נראה מה יעשו מר"צ עלק התנועה ההירוקה החברים החדשים של פדלון והקבלנים – זה די ברור שהולך שם בתכנון בינוי מסיבי על גב התושבים המסכנים של שיכון דרום . היזם פה הולך לחגוג וכולם מסביב יסבלו . אסור לתכנן שליש מהשטח אלא כל השטח , כולל הורדת כמות השטח למסחר ומספר יחידות הדיור . יזם לא צריך להרוויח 50% . אומנם יש לו סיכונים שלא כולם מודעים לגביהם, אבל 30% רווח זה מספיק וסביר . פחות מזה לא כדאי בכלל לקחת סיכון והלוואות מהבנקים

  5. הרצלייני שאכפת לו

    כפעיל בפרויקט פינוי בינוי אחר בעיר אני מבין את טענות שני הצדדים.אני בטוח שראש העיר יימצא את האיזון והפתרון שיהיה טוב לכולם.
    הפינוי בינוי בשיכון דרום חייב וצריך להתבצע
    יש לבדוק את טענות המתנגדים …..
    בהצלחה לכם.

  6. אסף

    בהצלחה לתושבי שיכון דרום, צמרות ונווה אמירים אנשים דוחים שמץנגדים לכל בניה שהיא!

  7. סמי

    כל בר דעת יכול להבין שכשמחליפים בניין בן 3 קומות בבניין בן 27 קומות אז מישהו (=היזם) הולך לחגוג ובענק. מעניין אותי לדעת למה הדיירים של שיכון דרום כל כך מתעקשים על ביצוע פרויקט שהוא כל כך חריג (כן, לא משתווה לתחרות) בשטח השכונה, וברור שימור סתימה ענקית של התחבורה, חוסר חינוך וכו'. האם הבטיחו להם דירות גדולות יותר על חשבון איכות החיים של הדיירים מסביב?
    כל תושבי השכונות הסובבות אומרים שצריך לשפץ את האזור, ובאמת מסכנים התושבים שגרים בשיכונים שם. אבל חבל שהתושבים של השיכון לא מבינים שגם הם הולכים ליצור סבל לדיירי השכונות מסביב, לא רק הם נדפקים כל החיים.
    אפשר היה לסגור את הסיפור לפני המון זמן עם תוכנית יותר שפויה. גם ב-15 קומות כולם (כולל היזם במיליוני) היו נהנים.

  8. אורי

    תושבי שיכון דרום יהוו דוגמא למאבק על הבית! לא נוותר ולא נכנע עד שיגיע המנוף הראשון! אומרים די למתנגדים שרואים רק את הגינה שלהם!

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היכן שיש ריבוי עורכי דין לא גדל דשא.
    יש כאן צרות עין של חבורה מדושנת, עשירה, מבוססת.
    חבורה של תושבי הרצליה הצעירה שיש להם את היכולת לייצג את עצמם הצור עורכי דין, וכל זה כנא קבוצה ענייה גלת אמצעים.
    אותה קבוצה חיה לה במגדלים מצד אחד , ובתי קרקע מיצד שני.
    והם מתלוננים על אחוזי הבנייה של שכניהם.
    כל אחד מהם מחזיק 2-3 מכוניות, והם מתלוננים על צפיפות התנועה.
    חבורה שפתאום דואגת לתחבורה ציבורית כאשר היא בקטשי נוסעת באוטובוסים.
    כאשר אותה חבורה הגיעה לשכונה, תושבי שיכון דרום קיבלו אותם בלי התנגדות, בית הספר לב טוב הורחב והורחב עד שהוא קולט למעלה מ 800 תלמידים ביסודי.
    ואותה חבורה מתנגדת כבר למעלה מעשר שנים להקמת בית ספר בשכונתם.
    ובמקום לברך בית ספר חדש , הם ממשיכים להתלונן.
    להתלונן על תנועה מבית הספר – רק להזכיר בית ספר יסודי שבאים אליו ברגל ולכל היותר בין 7:30 ל 8:00 יד רכבים.
    תחשבו על זה, חבורה שמעדיפה שהילדים שלה ילמדו בבית ספר צפוף ללא חצרות משחק, במקום לבוא עם הילדים ברגל לבית הספר.
    וכמובן שיש תנועה, כי כל מליאן מגיע עם הג’יפ שלו לבית הספר.
    מחנה את הרכב מול השער וחייב להכנס עם הילד לבית הספר.
    ושיא החוצפה, מתלוננים על גודל הדירה שאותם מסכנין יקבלו.
    גודל הדירה נקבע לא לפי השטח של בדירה הנוכחי אלא על פי זכויות הבניה של כל דירה.
    חבורה שמתנגדת לשטחי מסחר, אבל כאשר אומרים להם שטיב טעם יסגר בשבת, פתאום הם מצקצקים בלשונם וטוענים שהם מחשים מקומות מסחר.
    ולאותה חבורה הזוייה עלו בזה אחר זה המועמדים לראשות העיר; מר מורג, גברת כץ, ואדון פביאן.
    והבטיחו, ומכרו את תושבי שיכון דרום תמורת אתנן של כסא במועצה.
    פשוט בושה

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא הבנתי איך הם לא מתכוונים לוותר.
    תנסו לאסוף כסף בשיכון דרום מהתושבים לטובת עורך דין טוב.
    התשובה שתהיה טין לי, תבוא מחר, למה להתנגד זה לא יעזור.
    רוב המפגעים שצילמתם זה באחריות התושבים.
    התושבים לא שומרים על הניקיון ולכן מלוכלך.
    בקיצור אין להם סיכוי נגד הרצליה הצעירה.
    שיהיו בריאים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר