בניין עיריית הרצליה. צילום ניר קידר
בניין עיריית הרצליה הישן. צילום ניר קידר

תוכנית השימור של הרצליה נחשפת: חמישה "צירי מורשת" ו-70 אתרים. כל הפרטים

עיריית הרצליה מפרסמת להפקדה את התוכנית העירונית לשימור של חמישה אזורים מרכזיים בעיר שבהם כ-70 אתרים, ובין השאר בית העירייה הישן, מלון השרון, הבאר הראשונה בהרצליה ובתי המתיישבים הראשונים

פורסם בתאריך: 24.7.19 15:50

עיריית הרצליה מפרסמת להפקדה את התוכנית העירונית לשימור של חמישה אזורים מרכזיים בעיר, שהוגדרו כצירי מורשת, ולאורכם פזורים 70 אתרים לשימור. תוכנית השימור בהרצליה, שהיא ביוזמה ובעריכה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ובסמכות הוועדה המחוזית תל אביב מבוססת על סקר אתרים עירוניים שנעשה בתחילת שנות האלפיים, ושאליו נוספו אתרים נוספים וכעת כוללת התוכנית המופקדת, כאמור, 70 אתרים. הרצליה היא אחד היישובים הראשונים בישראל שעבר תכנון מתארי, ובבסיס תוכנית השימור מצוי התכנון העירוני הראשון להרצליה שתכנן האדריכל ריכרד קאופמן ב-1924.

חמשת הצירים הם: ציר "התיירות" שנמצא לאורך הטיילת העירונית בקו החוף של העיר; ציר "עיר גנים" בהרצליה פיתוח; ציר "ההתיישבות האמריקאית" בהרצליה ב'; ציר "100 המשפחות הראשונות" שנמצא במרכז העיר; וציר "ההגנה" שאתריו פזורים ברחבי העיר.

ציר התיירות מתחיל מדרום בתל מיכל, מצומת הרחובות רמת ים ואבא אבן, ממשיך צפונה לאורך רחוב רמת ים עד כיכר דה שליט, ממשיך מערבה וצפונה לאורך המצוק המשתלב עם שבילי הולכי הרגל של הגן הלאומי סידנא עלי ואפולוניה, ששם הוא מסתיים. האתרים לשימור בציר זה הם בית צירות קובה, מלון השרון, מגדל מים, גלי תכלת ומבנה משטרה טיגארט.

מלון השרון. צילום עזרא לוי

מלון השרון. צילום עזרא לוי

ציר עיר גנים מתחיל בחלקו הדרומי במפגש הרחובות מדינת היהודים ושדרות הנשיא בן צבי, ממשיך צפונה לאורך שדרות הנשיא בן צבי ומסתיים בחלקו הצפוני ברחוב הקדמה וקרן היסוד. באיזור זה ריכוז גבוה של מאפיינים נופיים המוגדרים כאתרי מורשת נופית עירונית ביניהם שדרת הפיקוסים ברחוב הנשיא, מגדלי מים ובארות, וכן אתרים מרכזיים כגון מלון תדמור וגן וריזלנד.

ציר ההתיישבות האמריקאית מתחיל מדרום ברחוב אל על 6 וממשיך צפונה לאורך רחוב נורדאו עד לפינת רחוב דב הוז. לאורך רחוב נורדאו נבנו בתי המתיישבים הראשונים ובהם מבני מגורים ייחודיים כגון בית דבור, בית בורשטיין, והוקמו מוסדות ציבור ותרבות עבור התושבים וביניהם בית הספר ברנדיס, משכן האמנים – גבעת הסופר, קפה גלי ים ומבנים מסחריים שונים. בנוסף, נמצאים האתרים מגדל המים בבית הספר ברנדיס, מגדל המים ברחוב פנחס רוזן וגן מרדכי הממוקם מעל הכניסה למנהרה הרומית.

קפה גלי ים ברחוב נורדאו

ציר 100 המשפחות הראשונות מתחיל ממזרח מצומת הרחובות סוקולוב והדר ולאורך כל רחוב סוקולוב, ממשיך לבית ספר ויצמן במערב ולצומת הרחובות סוקולוב הנדיב וצפון מערב לרחובות בני בנימין והנדיב. לאורך רחוב סוקולוב נמצאים בין השאר בית הכנסת הגדול, כלבו שוחט, בית הדואר ובית קופת מלווה וחיסכון. ברחוב ויצמן נמצאים בית מיליקובסקי, בית הספר ויצמן ומגדל המים ובית פרח. ברחוב הנדיב נמצאים בית פרלין, יהודה הלוי 1, בית פרידמן, בית רוזנפלד – בית הרופאים, בית צ'יזק – בית הראשונים ובית העירייה הישן. ברחוב בני בנימין נמצאים בית רודישצקי, בריכת המים, בית טוביס ובית נטר.

בית הכנסת הגדול

ציר ההגנה מפוזר ברחבי העיר וכולל את מגדל המים ברחוב גלי תכלת, באר בגן וריזלנד, מגדל מים ברחוב הנשיא בן הצבי 54, מגדל המים בבית הספר ברנדיס, מגדל המים מצפה ים, הבאר הראשונה ברחוב הרב קוק 93, הבאר השנייה ברחוב סירקין-חברון, מגדל המים בבית הספר ויצמן, בית יד לבנים, הבאר השלישית ברחוב בן גוריון 31, מגדל המים בשדה התעופה, מגדל המים בנחלת עדה, מגדל המים ברחוב העלייה השנייה, מבנה המשטרה – טיגארט וחורשת האקליפטוסים ליד שדה התעופה.

"על מבנים אלו חלות הוראות תיעוד ושימור, עבודות שימור וטיפול ותנאים להוצאת היתרי בנייה", מסבירה עו"ד ספיר זילבר ממשרד עורכי הדין צבי שוב המתמחה בתכנון ובנייה, "שאלה גדולה שעולה בהרבה מתכניות השימור בערים השונות, היא האם תכניות אלו פוגעות או אולי דווקא משביחות את הבניין. יש מי שיטען כי נקודת ההנחה היא שתכניות אלו פוגעות בהיותן מצמצמות את אפשרות הפעולות בנכס, כאשר לא ניתן להרוס את הנכס ולבנות תחתיו מבנה חדש. כמו כן, השתת עלויות השימור היא בדרך כלל על בעלי הנכסים, כאשר שיפוץ הנכס יקר באופן ניכר לעומת נכס שאינו מיועד לשימור. למעשה, הכרזה על נכס לשימור מכניסה את בעליו לסיטואציה של 'חתונה קתולית' עם מחלקת השימור בוועדה במקומית, כאשר כל בנייה שבעל הנכס ירצה לבצע, גם לפני אישור התכנית, יהיה כפוף לאישור מחלקת השימור. עם זאת, התכנית קובעת תמריצי שימור על מנת לעודד את בעלי המבנים לשמר את הבניין הקיים ברמה גבוהה מבלי לפגוע בבעלי המבנים, כך שבסופו של דבר יכולים לבוא ולטעון כי אולי קיימת כדאיות כלכליות לביצוע השימור. זאת ועוד, במקרים בהם לא ניתן לממש את כל זכויות הבנייה במבנה לשימור, יתכן מצב שלפיו ניתן יהיה לנייד את זכויות הבנייה בתוספת התמריצים למגרש אחר".

מגדל המים בבית ספר ברנדיס

החל משבוע הבא, תתקיים מדי יום שני במוזיאון בית ראשונים סדרה של שבע הרצאות בנושא עם אדריכלים ואנשי מקצוע שייתנו ביטוי להיבטים שונים בשימור אתרים. בין ההרצאות שימור אתרים בראייה מרחבית, כיצד בוחרים אתרים לשימור, התכנון המפתיע של הרצליה בראשיתה, סיור באזור לשימור – רחוב הנדיב ובני בנימין, וסיפוריהם של שני אתרים ברשימת השימור העירונית: הבאר הראשונה של הרצליה ו"משכן האמנים" בהרצליה ב'. במפגש האחרון בסדרה, יציגו עורכי תוכנית השימור של הרצליה את תוכנית השימור על היבטיה השונים.

"נדמה כי גם העיר הרצליה תוכתר בקרוב כמשמרת נכסים בתחום שיפוטה", אומר עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה, "עיריית הרצליה מקדמת את תכנית השימור שכוללת רשימה של עשרות מבנים לשימור המחולקים לחמישה אזורים בעיר.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר: "שימור וזיכרון הם ערכים חשובים בחייה של עיר, במיוחד בעידן של התפתחות וקידמה. חשוב שהדורות הבאים יראו ויכירו מקרוב את שלבי ההתפתחות שעברה העיר, יראו את האתרים הראשונים בדמותם האותנטית ויבינו איזו דרך ארוכה העיר ותושביה עברו". פדלון הוסיף "רשימת האתרים לשימור מתעדכנת כל הזמן ואני מזמין את התושבים להעביר לנו הצעות נוספות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר