אלעד צדיקוב, משה פדלון. צילום עזרא לוי

ארבעה חברי קואליציה מתנגדים: האם הרחבת התחבורה הציבורית בשבת תצא לפועל?

כל התגובות על ההודעה הדרמטית של עיריית הרצליה מאמש. מקורב לפדלון: "בדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה, מי שרוצה להביע את התנגדותו יכול לעשות זאת"

פורסם בתאריך: 25.11.19 18:45

לא כולם בקואליציה של ראש עיריית הרצליה משה פדלון מרוצים מהחלטתו להרחיב את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בעיר. נזכיר שכפי שפרסמנו אמש, עיריית הרצליה הודיעה על הרחבת פעילות קווי ההסעות שהיא מפעילה בסופי השבוע בעיר בתקופת הקיץ בלבד למשך כל השנה, ולהארכת מסלולם עד לצפון תל אביב.

חברים בקואליציה אמרו היום לצומת השרון כי מאז אתמול מתקיימות פגישות של חברי הסיעות השונות בקואליציה עם ראש העירייה, והן צפויות להמשיך היום ומחר, לפני ישיבת מועצת העיר שתתקיים מחר בערב בבניין העירייה. אלעד צדיקוב, חבר המועצה מסיעת גשר שבקואליציה, טוען שמול פדלון ניצב בלוק של חמישה חברי קואליציה שמתנגדים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בעיר. מקורב לפדלון מסר בתגובה: "בדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה, מי שרוצה להביע את התנגדותו יכול לעשות זאת". עוד אמר: "בפועל אין הארכת הקווים מהווה שינוי בסטטוס קוו הקיים מזה שנים בעיר. נמשיך להיות קשובים ולתת את המענים ההולמים לצרכי התושבים – תוך רגישות, התחשבות וכבוד הדדי כלפי מגוון האוכלוסיות בעיר".

צדיקוב: "בשבועיים האחרונים בנינו בלוק קואליציוני של חמישה מנדטים  – גשר, ש"ס, הבית היהודי, 100 אחוז הרצליה והליכוד – המתנגדים לפגיעה בשבת הציבורית ובסטטוס קוו (נציין שבתגובה שהעביר לנו יו"ר סיעת 100 אחוז הרצליה, ירון עולמי, הוא לא הביע התנגדות למהלך – תגובתו המלאה בהמשך; מ.ל.ג). קיימנו פגישות משותפות של נציגי הבלוק עם ראש העירייה בשבוע שעבר וגם היום בערב יש לנו פגישה. יש גם סדרה של פגישות פרטניות. ראש העירייה יודע שאנחנו מתנגדים למהלך. איומה של מרצ לפרוש מהקואליציה הוא לא חזק יותר מפרישת הבלוק מהקואליציה במועצת העיר".

אז אם יופעל קו תחבורה ציבורית בשבת בהרצליה תפרשו מהקואליציה?

"ראש העירייה מנסה להעלות הסכם פשרה לכאורה שהוא לא פשרה. זה להפעיל את השאטלים גם בחורף וגם בתל אביב, וכך נראה כרסום בסטטוס קוו. לפני שלוש שנים הפגנו והיינו נגד השאטלים לים בשבת, אבל הוחלט להפעיל אותם והיתה מחויבות שזה רק בקיץ ורק לים. ראש העירייה אומר כי במשך כהונתו הוא מקבל עשרות בקשות בשבוע מתושבים לתחבורה בשבת והוא מעולם לא קיבל בקשה אחת לתחבורה בשבת. אין כאן ביקוש אמיתי וזה הכל אוויר חם. בהרצליה היה עד לפני שלוש שנים קו 90 שפעל מאיזור בתי המלון בהרצליה לתל אביב והקו נסגר מחמת אי שמישות, וזה היה אחרי חמש שנים שהם דשדשו. השאטלים היום בעיקר משמשים עובדים זרים.

"למרצ ולסיעות השמאל אין שום דבר אמיתי להציג חוץ מאשר מלחמה במסורת ובשבת וברגשות התושבים. רק נגד, נגד, נגד. שום דבר חיובי. ראש העירייה פדלון מחויב לסטטוס קוו במצע הבחירות שלו ויודע שיש תחליף למרצ במועצת העיר. הבסיס להסכם הקואליציוני בין כלל הסיעות הוא שמירה על הסטטוס קוו ועל כך חתום ראש העירייה מול כולנו מראשית הקדנציה. מתנהל כאן אבסורד פוליטי שבו שחקנים מחוץ להרצליה מכתיבים מלחמה על הזהות היהודית מבלי שאף אחד מעוניין בכך בהרצליה, למעט סגן ראש עיר אחד שבסך הכל חפץ בנקודות פוליטיות על אוויר חם וכותרות, עם אפס סובלנות והבנה שמתנהלת קואליציה משותפת המורכבת משחקנים מגוונים. הנושא הזה אמור להיות מוכרע בכנסת ישראל על ידי המחוקק, שר התחבורה ושר הפנים. רון חולדאי נכנס בפירצה של אי היציבות השלטונית המרכזית, כרגע אין יכולת לחוקק חוקים בכנסת ואין יכולת לכנסת לפעול ולעצור דברים והוא מנצל את זה לטובתו. חוקים בישראל נקבעים ברמה הארצית נקבעים בשלטון המרכזי ולא בגחמות ובגניבת סוסים של שלטון מקומי. אם הוא יהיה ראש עיר שישתף עם זה פעולה, הוא יבין שהקואליציה תחתיו מתפוררת לו".

משה ועקנין (ש"ס) אמר: "התבשרנו על השינויים בתחבורה הציבורית בשבת. לצערנו, אנו נמצאים בתקופה קשה ביותר לעם ישראל. למעלה משנה שלא מצליחים להרכיב ממשלה בישראל וכל מה שמעניין את חולדאי ויתר חבריו זה תחבורה ציבורית בשבת שתמשיך ללבות שנאת חינם מלחמת אחים וחילול שבת בפרהסיה. לא ראיתי את ראשי הערים מתגייסים מקופתם הציבורית למען בתי החולים שקורסים או למען מערכת החינוך שקורסת מהעומס בכיתות וחוסר מורים. אבל למען תחבורה ציבורית בשבת שתתסיס את המדינה מוכנים ראשי הערים לפתוח את הקופה הציבורית. זו התקופה שלצערנו אנו חיים בה. לגבי הרצליה, ישנו סטטוס קוו מנצח בין דתיים לחילונים ואנו דורשים בכל תוקף ובכל מחיר לשמור עליו ולא להתחבר למיזם של תל אביב".

משה ועקנין, שס, צילום יעקב כהן

משה ועקנין. צילום יעקב כהן

המשנה לראש העירייה, יוסי קוממי (הליכוד): "סוכם עם ראש העירייה בשבוע שעבר שמה שהיה זה מה שיהיה. השאטלים שהיו לים בשבת ימשיכו, והיה קו 90 מהרצליה לתל אביב שביטלו אותו כי הוא לא היה רווחי ואין לי בעיה שיפעילו אותו עוד פעם, ואם הוא לא יהיה רווחי נסיר אותו. אני נגד חיבור למטרופולין ונגד ההרחבה. למיזם של תל אביב זה בטח שלא יתחבר. תל אביב לא מחליטה בשבילנו. אני נגד לשנות את הסטטוס קוו. ראש העירייה, למיטב הבנתי, קיבל את העמדה הזאת. אנחנו מקווים שזה מה שיהיה ועל זה אנחנו הולכים. יש את מרצ שכל הזמן מאיימת שהיא פורשת מהקואליציה וזה לא יעזור לה. אם המתווה שהציעה מרצ יעלה להצבעה אני מתכוון להצביע נגד ונשקול מה לעשות".

אז יכול להיות שתפרוש מהקואליציה?

"אני לא רוצה לזרוק סיסמאות באוויר עד שאני לא רואה מה קורה".

יוסי קוממי. צילום תמר מליו

יוסי קוממי. צילום תמר מליו

צבי וייס הבית היהודי מסר: "אני מייצג כל מיני ציבורים ואני לא בעד תחבורה בשבת. אני מתנגד לכל חילול שבת. קודם כל אנחנו צריכים 'לסור מרע' מהשותפות עם חולדאי. חולדאי לא מרפה ואני נגד ההתערבות שלו בהרצליה. הערים שהצטרפו למיזם הן חלשות מבחינת הנהגה. פה יש ניסיון של חולדאי לעלות על טרנד, על משבר מקומי ומדיני, אבל להערכתי הדברים האלה יחלפו. אין לנו עניין שאנשים מערים אחרות ייכנסו אלינו. אם חולדאי יתערב פה, בסוף תהיה לא רק תחבורה בשבת אלא ביום כיפור. כשיהיה דיון בעניין אז נדון. שאילתה זה לא דיון ולא כל הצעה לסדר זה דיון. הצעה לסדר, אם היא מתקבלת, דנים בה ואם לא זה ברבורים. כשיגיע העניין נעשה כמיטב יכולתנו שזה גם יהיה מה שאנחנו מאמינים ובמה שפעלנו כל השנים, ואני עשרות שנים פועל לדו-קיום. כרגע הדיון הוא אם אנחנו הולכים עם חולדאי או לא".

צבי וייס. באדיבות דוברות עיריית הרצליה

צבי וייס

מאיה כץ, יו"ר האופוזיציה ומחזיקת תיק התחבורה לשעבר: "כמי שיזמה והובילה את הקמת מערך התחבורה הציבורית הראשון בארץ שמופעל בשבת במימון הרשות המקומית כבר בשנת 2016, אני מודעת למשמעויות הרבות והמורכבויות שנדרשו לכך, אבל אין ספק שבאותה שנה הרצליה פרצה את תקרת הזכוכית באשר לנסיעות עירוניות בשבת ברגישות ובנחישות ולכן ראשי ערים רבים ביקשו להתייעץ איתי בנושא, במיוחד בחודשים האחרונים. כשהשקנו את השירות, קראנו לו 'קו הקיץ' ואני מבינה שהחליטו בקדנציה הנוכחית לשנות את השם ל'קווי החוף'. אין לי ספק כי הרחבת הקו הקיים וחיבורו לתל אביב, הוא בשורה מבורכת לכל תושבי העיר ובעיקר ברמה החברתית, שמאפשרת לתושבים להנות מיום המנוחה בדרך שלהם, בעקבות הלחץ הציבורי הגובר״.

חבר האופוזיציה איל פביאן: "אותי ואת חברי (אספתי יותר מ-1,000 חתימות תוך שבועיים בעניין) מעניינים השירותים שתושבי הרצליה יקבלו בפועל, כמו תושבי תל אביב, רמת השרון ועוד, ולא הצהרות ותגובות מאוחרות ותחת לחץ, של עיריית הרצליה ושל משה פדלון. בישיבת המועצה השבוע, אני אבקש פרטים מדויקים על הקווים שהרצליה תפעיל, על לוחות הזמנים שלהם, וכיצד הם יתחברו לקווים של תל אביב, רמת השרון ועוד. אם התשובות לא תהיינה מספיק טובות נמשיך להפעיל את הלחץ הציבורי בעניין. אני אבחן בשטח בעצמי, שהקווים פועלים בשישי ושבת ומתחברים בפועל לקווים מתל אביב ורמת השרון, ואז ניווכח. עד שזה לא יקרה לא נרפה מהנושא. כבר שבועות ארוכים אנו נדהמים מכך שהרצליה לא הצטרפה מיד לתל אביב בנושא. רק כעת, לאור הלחץ הציבורי, לאחר סוף השבוע האחרון עם ההצלחה של המיזם בתל אביב וערי הסביבה, והתגובות שלנו ברשתות החברתיות, פדלון ושותפיו נכנסו ללחץ והוציאו את ההודעה הזו אמש, כמו גם לקראת ישיבת מועצת העיר ביום שלישי שבה תעלה שאילתה שלי והצעה לסדר של חברי רונן וסרמן בנושא. פעם נוספת שפדלון והקואליציה בראשותו עושים מאוחר מדי, וכנראה מעט מדי, וגם זאת תחת לחץ. במקום שהרצליה תוביל, הרצליה נגררת. ופדלון ממשיך לדבר קודם כל על 'סטטוס קוו' שלא קיים כבר בערי ישראל מכל הבחינות".

דנה אורן-ינאי, ראש סיעת דרך חדשה שבקואליציה: "פעלנו כדי לתת להרצליינים את החופש להשתמש בתחבורה ציבורית בשבת, ואני שמחה שהרצליה עשתה צעד בכיוון. עם זאת, צריך לבחון את התכנית ולראות שהיא יעילה ומועילה. יש שאלות שעולות, ונבקש תשובות. בתוך כך, למרות שהרצליה היא עיר עם רוב חילוני, אני מאמינה בכבוד הדדי, ועלינו לראות שהקווים אינם עוברים בנקודות עם ציבור שומר שבת, או בסמוך לבתי כנסת".

חבר הקואליציה אורן אוריאלי: "אני שמח מאוד על הרחבת שירות התחבורה הציבורית בשבת ואני מקווה שתושבי העיר ירוו ממנה נחת וייהנו ממנה. אני מקווה שפריסת הקווים תהיה יעילה ואופטימלית. עם זאת, חשוב בעיניי לעקוב אחר הביקושים לאורך זמן על מנת לייעל את השירות וכן לוודא שהאוטובוסים עוברים בצירי תנועה ראשיים ולא נכנסים לשכונות בהן מתגוררות אוכלוסיות מסורתיות".

ירון עולמי מסיעת 100 אחוז הרצליה שבקואליציה: "כפי שפעלנו בעבר, כך גם היום – אנחנו משתדלים לעשות מה שטוב עבור כלל תושבי העיר, תוך השתדלות מירבית לשמור על רוח העיר המיוחדת, המכילה והמתחשבת בכלל המגזרים והאוכלוסיות השונות, על כל גווניהם".

יו"ר סיעת מרצ עופר לוי: "אני מבקש שלא להגיב לדברים. כשיהיה מה לדבר אני אדבר". סיעת מרצ בהרצליה כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "סיעת מרצ התנועה הירוקה עובדים לילות כימים על מנת שתהיה תחבורה ציבורית בסופ"ש לכלל התושבות והתושבים. מרצ התנועה הירוקה מחויבת לתחבורה ציבורית בשבת ולכן /ם".

איתי צור, חבר סיעתו של פדלון, אמר: " אני מברך את ראש העיר על ההחלטה ושמח שנוכל להנות מתחבורה ציבורית בשבת".

רונן וסרמן מסיעת יש עתיד שבאופוזיציה: "שמחתי לשמוע שהלחץ הציבורי עשה את שלו וכפי הנראה בשיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה תחליט מחר מועצת העיר לאשר תחבורה ציבורית בשבת בהרצליה. אנחנו נדרוש לוודא שהקווים הללו יעבדו בשעות זהות לימים ולשעות של הקווים שמגיעים לתל אביב ושהמסלולים הם הגיוניים וחוברים לקווים שמגיעים ליתר הערים. הצעתי כבר כמה הצעות בנושא לעופר לוי ולסיעת מרצ ובאותה הזדמנות אני רוצה להגיד להם כל הכבוד על שיתוף הפעולה איתנו ועם יתר הסיעות החילוניות בקידום הנושא. אנחנו נמשיך לעקוב ולוודא שמדובר בשינוי אמיתי ולא במריחה. "במידה ולא יהיה שינוי אמיתי בזמן הקרוב, אני בטוח שמרצ תסיק את המסקנות הנדרשות ותצטרף אלינו לאופוזיציה".

מתנועת הרצליה חופשית נמסר בתגובה: "החיבור העתידי של השירות הקיים בשבת הוא צעד בכיוון הנכון וטוב עשתה הנהגת העיר בהחלטתה להיענות לקריאות הציבור ולעשות את המובן מאליו לטובת הרוב החילוני בעיר. בימים הקרובים נלמד על הקווים, התדירויות והתקציב כדי לבחון האם מדובר במענה אמיתי לציבור החילוני בעיר. יש עוד עבודה רבה לפנינו עד שנגיע לשרות בסטנדרט מערבי שיתן מענה אמיתי לכל תושבי העיר ולאזורים נוספים בארץ. נמשיך לפעול לטובת ישראל השפויה והליברלית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. ניסים רם

    חוסר הסובלנות שלנו כלפיי הציבור המסורתי מעורר בי תהיות. וכי אנו בהרצליה עיר שיש בה יותר רכביים פרטיים מאנשים צריכים באמת לעשות הכול בשביל להראות שאנו משתינים מעזריאלי בקשת על כולם???
    אין לזה צורך אמיתי.
    נטו גחמות פוליטיות של נציגי הציבור שלנו.
    תדאגו לנו היכן שצריך ולא בדמגוגיה זולה של תח"צ בשבת בשביל כמה עובדים זרים שיכולים לנסוע בשאטל חינם במקום באופניים שלהם.
    מצפה מראש העיר משה פדלון, דווקא בתקופה לחוצה זו, בכל מדינץ ישראל. להתעלות מעל הגחמות הפוליטיות ולגלוץ מנהיגות ולומר עד כאן! אני לא מעורר מחלוקות ושנאת חינם בשביל גחמות פוליטיות של מרץ.

  2. נורית סרור

    אני הצבעתי מרצ ומבקשת שתפסיקו עם השיגעונות!
    למה צריך לעורר מלחמות?
    אני לא שומרת שבת ומסתדרת בלי האוטובוס בשבת.
    להיפך, אני מעדיפה שקט יום בשבוע!
    למה צריכים לכפות? רק משום שחולדאי ביקש?

  3. שמוליק

    בשביל מה פדלון הכניס 3 נציגים דתיים למועצה.
    הרי היה לו רוב במועצה בלעדהם
    בכל מקרה הם עוסקים בהדתה במסוה של יהדות ומסורת והגיעו למצב שהילדים שלהם זורקים אבנים על מכוניות בשבת ושלושה סניפים של חבד
    בעיר שעוסקים בפעילות מיסיונרית וגרמו להרס משפחות שבניהם התחרדו מהשטויות שלהם.

  4. רונה

    הגיע הזמן שתהיה תחבורה ציבורית בשבת. הזוי איך הדתיים משתלטים על המדינה ועל הרצליה אפילו.. אני מסורתית ומכבדת כל אדם בדעה שלו. אף אחד לא מכריח את הדתיים לנסוע בשבת למה הם מונעים מאנשים שכן רוצים לנסוע את האפשרות הזו??

  5. שחר

    נורית אם יש ביקוש לאוטובוסים אז יהיו. למי אכפת שזה מפריע לך. את בחרת לגור בעיר גדולה ולא במושב

  6. דניאל שוורץ

    אני אדם מסורתי , לא שומר שבת אבל עם כבוד למסורת וליהדות. אני נוסע בשבת, אבל בהחלט לא מבין למה צריך להילחם על אוטובוסים בשבת? אף אחד לא צריך את זה. לילדים יש קורקינטים חשמליים או אופניים חשמליות, סתם רעש וזיהום ומלחמות יהודים מיותרות. במיניבוסים לים נוסעים רק עובדים זרים.

    למה כל הזמן מלחמות במדינה שלנו? מה מרצ יודעים לקדם חוץ משנאה? בושה לעיר שלנו, בושה לעופר לוי , בושה לפדלון שהוא לא יודע להוביל קו מנהיגות מלכדת.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר