עומר פרץ בהדרכה של חינוך פיננסי בתיכון הנדסאים
עומר פרץ בהדרכה של חינוך פיננסי בתיכון הנדסאים

מי מפחד משוק ההון: מיזם של סטודנטים מהבינתחומי מלמד תיכוניסטים בהרצליה איך להתנהל נכון עם כסף

עומר פרץ החל לסחור בבורסה בגיל 16. כשהיה בן 23 רכש דירה ראשונה להשקעה. עכשיו הוא, וצוות שהקים שמונה 50 סטונדטים מתנדבים, מלמדים תלמידי תיכון בהרצליה איך להתנהל נכון כלכלית. האם עיריות נוספות ירימו את הכפפה?

פורסם בתאריך: 6.1.20 07:54

לראשונה בהרצליה: סטודנטים מהמרכז הבינתחומי מעבירים הדרכות וסדנאות בנושא חינוך פיננסי בתיכונים בעיר. ההדרכה הראשונה התקיימה ב-10.12 בשכבות י' וי"א בתיכון הנדסאים, והדרכות נוספות צפויות להתקיים בתיכונים האחרים בעיר בהמשך השנה.

ההדרכות והסדנאות הן חלק מתוכנית לחינוך פיננסי של מיזם CLYF) Control Your Future) של סטודנטים מהבינתחומי ועיריית הרצליה. במסגרת התוכנית, שמתקיימת כרגע כפיילוט, לומדים תלמידי כיתות י' וי"א על ניהול כלכלי שוטף, שוק ההון, חיסכון והלוואות, כסף ומערכת הבנקים, צרכנות נבונה וניהול תקציב אישי ועוד. יזמי הפרויקט הם ים ליכטמן, אסף בוקסר ועומר פרץ, בן 29, סטודנט שנה שנייה למדעי המחשב שהגה את הרעיון ומנהל את צוות המייסדים. במיזם משתתפים כ-50 מתנדבים שהם סטודנטים במרכז הבינתחומי ומשמשים כמדריכים.

פרץ מספר כי מגיל מאוד צעיר הוא מאוד מתעניין בכלכלה. הוא קרא את הספר "אבא עשיר אבא עני" בגיל 13 והתחיל להתנסות בסימולציה של מסחר בבורסה. בגיל 16 כבר סחר בבורסה באמת. בגיל 20, תוך כדי השירות הצבאי, הוא החל להתעמק בעולם הנדל"ן ובגיל 23 קנה את הדירה הראשונה שלו להשקעה בבאר שבע. מ-2018 הוא מתנדב בארגון פעמונים שנותן ייעוץ כלכלי למשפחות ומלווה אותן.

"במהלך השירות הממושך שלי בצבא פגשתי אנשים שיש להם כסף והם לא ממצים אותו בגלל איזושהי בורות פיננסית", מספר פרץ איך הכל התחיל, "הם לא יודעים מספיק על היתרונות שיש בחסכונות ובהשקעות ולא ממש מבינים את המערכת הזאת ואיך אפשר להשתמש בכסף בצורה יעילה יותר. פגשתי גם אנשים שאין להם כסף ונמצאים במינוס. אני חושב שכל אדם בחייו הבוגרים צריך לדעת איך להתנהל נכון כלכלית ובצורה מעשית דרך איזושהי מסגרת פורמלית. לצערי, ראיתי שהידע הזה לא עובר בתיכון, בצבא ובאקדמיה והחלטתי שאני רוצה לשנות את המצב הזה ושיש מקום להטמיע את זה וחקרתי את זה לעומק".

המדריכים של מיזם CLYF בתיכון הנדסאים

מתי התחלת לבנות את המיזם?

"באוגוסט 2018 התחלתי לכתוב את התכנים והתחלתי להעביר הרצאות בבתים של בנות ובנים של חברים של ההורים שלי שהם תלמידי תיכון כדי לבחון את התוכן ולראות את האפקטיביות, סוג של ניסוי כלים ובדיקה של המוצר הראשוני במטרה לפתח ולטפח אותו. באותו אופן עשיתי הרצאות לסטודנטים. התייעצתי על הנושא הזה עם דיקנאט הסטודנטים, שהם אחראים על פרויקטים קהילתיים, ושיתפתי אותם ברעיון שלי. הם אהבו אותו ותמכו בי לאורך כל הדרך, בין השאר בחיבור עם עיריית הרצליה, שהיתה העירייה היחידה שהרימה את הכפפה ועושה את זה בצורה יותר פורמלית ומוסדרת. במהלך אותה שנה טייבתי את התכנים, בניתי צוות מנהל וגייסתי מתנדבים שעברו אצלנו במהלך השנה הכשרה מיוחדת ובשנה האחרונה אנחנו מריצים את המיזם כתוכנית סדורה. הכל נעשה בהתנדבות. כלל התכנים המועברים עברו תיקוף מקצועי על ידי מומחי תוכן ואנשי סגל אקדמאיים. המיזם הוא לא למטרות רווח והכוונה שהמיזם יקיים את עצמו ונוכל להעניק מלגות למתנדבים ובאמצעותן להביא אנשים איכותיים שיהיו ראשי צוותים".

כמה השתתפו עד כה בהרצאות שלכם?

"עד כה יותר מ-2,000 תלמידים וסטודנטים לקחו חלק בהרצאות שלנו בנושא החינוך הפיננסי. היינו בבית ספר בלוד, ברמלה, ברעננה ובפלמחים. לשכבת י' אנחנו עושים הרצאה אחת שהיא הרצאת מבוא של שעה וחצי שמלווה בתחרות בין כיתות השכבה. המורים שואלים את התלמידים שאלות באינסטגרם ויש גם פן אינטראקטיבי. לי"א אנחנו עושים ארבעה-חמישה מפגשים יותר מעמיקים. אנחנו מתחילים בידע בסיסי ומונחי יסוד ועוברים לניהול תקציב שוטף ולמה חשוב לעבוד ומה היתרונות, איך נראה תלוש משכורת וזכויות עובד-מעסיק. חסכונות, האפקט של ריבית דה ריבית, החשיבות של חיסכון. בסוף אנחנו שואפים לעשות אתגר יזמות שבו הם מתכננים ומבצעים פעילות עסקית יזומה, למשל לקנות לימונים, לעשות מהם לימונדה ולמכור אותה".

אילו תגובות אתם מקבלים?

"אנחנו מקבלים פידבקים טובים. השיעורים שלנו בנויים כך שהם גורמים לתלמידים להיות פעילים ולהשתתף כי זו הדרך למשוך אותם. הם מבסוטים ונהנים והמדריכים מאוד מרוצים ומרגישים סיפוק אדיר. אני מקווה להרחיב את הפרויקט הזה ולהגיע לכמה שיותר בתי ספר ברחבי הארץ ולשיתופי פעולה עם עיריות נוספות ועם משרד החינוך".

ממלאת מקום ראש עיריית הרצליה וסגניתו, מחזיקת תיק החינוך איה פרישקולניק, אמרה: "כיום אי אפשר להתעלם מהחשיבות המכרעת של הידע בתחום הפיננסי להצלחה בחיים. אני מקווה כי הידע והכלים שירכשו התלמידים בתוכנית זו יסייעו להבטיח שקט נפשי ובטחון כלכלי לדור הצעיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר