קורס הסע"ר של משמר שכונת נווה עמל

מתנדבי משמר נווה עמל הוכשרו לתת מענה במקרה של רעידת אדמה. בקרוב בשכונות נוספות?

המתנדבים עברו קורס של פיקוד העורף שכלל חילוץ נפגעים ומתן עזרה ראשונה. בעירייה עובדים כעת על הקמת יחידת חילוץ עירונית

פורסם בתאריך: 9.3.20 17:30

כ-20 תושבי שכונת נווה עמל בהרצליה, ופעילים במשמר השכונה, סיימו בשבוע שעבר בהצלחה את קורס הסע"ר (סיוע עצמי ראשוני) הראשון בהרצליה בהדרכה ובהסמכה של פיקוד העורף. הקורס נועד להכשיר תושבים למתן מענה ראשוני של חילוץ לאחר אירוע של רעידת אדמה, פגיעת טיל או כל אירוע אחר המחייב חילוץ. בעירייה עובדים כעת על הקמת יחידת חילוץ עירונית ועד אז הצוות שהוכשר ממשמר השכונה יטפל במקרים הדורשים חילוץ ברחבי העיר.

"הקורס הורכב משלושה מפגשים", מספר מנהל משמר השכונה וראש צוות הסע"ר בנווה עמל רונן עובדיה, "הציגו בפנינו את סוגי האסונות הקיימים כמו רעידת אדמה, ירי טילים וצונמי. הוצגה בפנינו הבעיה של קריסת מבנים – דיברנו על אילו סוגי קריסות יש, באילו מקרים קל יותר לחלץ ובאילו מקרים יותר קשה למצוא ניצולים. המהות של הקורס היתה סביב 'יממת הזהב' – 24 השעות הראשונות לאחר אסון שבהן מצילים את רוב הלכודים על ידי תושבים ולא על ידי כוחות ההצלה. לכן ככל שיהיה יותר כוח מקומי שהוכשר לחילוץ ובעל יכולות אז יש לך יותר סיכוי להציל באירועים של רעידות אדמה, ירי טילים, צונמי ובכלל אירועים רבי נפגעים ולהגיע ליותר ניצולים. ב-24 השעות שלאחר מכן אמנם מגיעים כוחות אבל הסיכויים שלהם למצוא ניצולים קטנים".

בוגרי קורס הסע"ר של משמר שכונת נווה עמל

מה עוד למדתם בקורס?

"דיברנו גם על שיטות העבודה לחילוץ, באילו כלים משתמשים והיה גם קורס עזרה ראשונה ולמדנו איך מבצעים פעולות החייאה. דיברנו גם על איך עובד כל מערך החירום מבחינת פיקוד העורף – מתי הם מגיעים ועם אילו כלים הם מגיעים ומתי הם מטפלים בניצולים ובאילו סוגי פציעות הם מטפלים ובאילו לא כי אין טעם. הביאו לנו לנווה עמל, ליד תיכון דור, מכולה של פיקוד העורף שבה היה כל הציוד הנדרש כדי לדמות מצבים של אסונות שונים ולהתמודד איתם – פלטות כבדות של בטון, פטישים, מסורים והרמה באמצעות ג'קים לרכב. בנוסף יש את הבובות שמדמות ניצולים ואת הסיפור שלהם – איפה ואיך נפצעו, ולימדו אותנו איך לתשאל אותם כדי לדעת אם יש עוד לכודים, למשל עוד בני משפחה שהיו בבית".

האם יקומו עוד צוותים כאלה בהרצליה?

"המטרה היא להקים צוותי סע"ר מכל השכונות בהרצליה. צוותי הסע"ר המקומיים שיקומו יהיו לרוב מורכבים מאנשים עם רקע טכני, רפואי וניהולי. הצוות כולו עובד ביחד ויש להם ראש צוות שמרכז אותם, כך שבמידה ויש אירוע בנווה עמל או בכלל במרחב הרצליה, העירייה תפנה אלי כראש צוות ואני אפעיל את צוות הסע"ר שבתוך משמר השכונה. כעת עובדים במדור חירום של העירייה על הקמת יחידת חילוץ עירונית שלה יש יותר יכולות וכלים. בעתיד בכל שכונה או איזור תהיה יחידת סע"ר שתיתן סיוע ראשוני ואז תגיע יחידת החילוץ העירונית ואם צריך גם פיקוד העורף יצטרף לאחר מכן. יש שלושה מעגלים. מעבר לשייכות שלנו לאגף הביטחון אנחנו מתנדבים עכשיו במדור חירום. העירייה עכשיו נתנה גם תקציבים וגם תשומת לב לכל העניין הזה.

קורס הסע"ר של משמר שכונת נווה עמל

"הבעיה היא, למיטב הבנתי, שפיקוד העורף הקצה השנה רק קורס סע"ר אחד ומי שעשה אותו זה רק משמר השכונה של נווה עמל. אנחנו מקווים שיקצו עוד קורסים כאלה ומשכונות האחרות ירימו את הדגל וילכו לקורס כזה, אולי אפילו גופים אחרים שמאורגנים למשל מועדונים למיניהם. כיום יש קורס חילוץ דומה לכיתות י' שלא כולל את החלק של הטיפול הרפואי. צוות הסע"ר מאוד תורם ברמה האישית ונותן יותר ביטחון לתושבים במקרה של אסון חלילה. המשמר הפך להיות גוף שנותן מענה להרבה דברים ואנחנו כבר מונים 120 חברים. אנחנו מאוד גאים למשל בזה שבחודש פברואר לא היו כלל פריצות לבתים בשכונה. אנחנו אמורים לקבל ציוד לשכונה שנתחזק אותו ובשעת חירום ישמש אותנו לחילוצים. אני חושב שמה שצריך עכשיו זה לגייס שכונות להקים צוותים כאלה. זו יוזמה מאוד טובה של אגף ביטחון ומדור חירום שיצרו את הקורס הזה ומימנו אותו כדי שנוכל להשתתף בו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר