הדמיית הרכבת הקלה בסמוך לפארק אהוד מנור. הדמיה באדיבות נת"ע

המאבק להצלת פארק אהוד מנור הגיע לכנסת. נת"ע תדרש להציג את החלופות שפסלה

ועדת פניות הציבור של הכנסת קיימה דיון בכוונת נת"ע לכרות עצים רבים בחורשת האקליפטוסים לטובת הקמת מקטע לוגיסטי של הרכבת הקלה. התושבים מבטיחים להמשיך במאבק משפטי וציבורי. נת"ע הבטיחה לנטוע עצים חדשים ומסרה: "התוואי אושר ב-2017, טענת התושבים תמוהה"

פורסם בתאריך: 22.12.20 08:45

חברת נת"ע, הבונה את קו הרכבת הקלה, נדרשת להציג לוועדה לפניות הציבור בכנסת חלופות לתוכנית שלה להקים מקטע לוגיסיטי באורך של כ-200 מטר בחורשת האקליפטוסים המובילה לפארק אהוד מנור בהרצליה פיתוח, הכולל מסילה שמטרתה לאפשר לרכבת הקלה להסתובב כדי לנסוע דרומה. כך הוחלט בתום דיון שניהל בוועדה ביום ראשון השבוע תושב הרצליה ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד). הדיון התקיים לבקשת התושבים הנאבקים לשימור הפארק והעצים, בהובלת תושב העיר ובמאי הטלוויזיה דני סירקין.

"פארק אהוד מנור וחורשת האקליפטוסים שנטועה על ידו הם ריאה ירוקה חשובה למרקם החיים העירוני ולאורחות החיים של תושבי הרצליה ושל השכונה", אמר ח"כ להב הרצנו בתום הדיון, "לא השתכנעתי שניתנה לתושבים הזדמנות מספקת כדי להביע את התנגדותם וחמור מכך לא התרשמתי שנבחנו חלופות לבניה של המסילה הלוגיסטית כפי שמתוכננת על מנת להפעיל את קו הרכבת הקלה שעובר ברחוב אבא אבן. אני מבקש מנת"ע להעביר לוועדה את החלופות שנבחנו בשנים 2017-2016 או קודם לכן על מנת שנתרשם שהחלופות נבחנו ונפסלו. אני מבקש לקבוע ישיבת המשך שבה נדון בחלופות ונבחן אותן אל מול מה שהוצג פה".


קיראו עוד:

התושבים בפיתוח יוצאים למאבק נגד כריתת חורשה ותיקה לטובת הרכבת הקלה


בישיבת הוועדה לקחו חלק נציג התושבים סירקין, עו"ד ענת בירן שמייצגת את התושבים, מומחה לניהול אסטרטגי של מערכות תחבורה עמירם סטורולוב, נציגים של עיריית הרצליה, נציג הוות"ל, נציגי רשות העתיקות, נציגי משרד החקלאות ונציגים של נת"ע. סירקין אמר בדיון שהתושבים גילו בהפתעה על התכנון לכרות את העצים בני עשרות השנים בחורשה ברחוב נעמי שמר משלט של הקו הירוק שהציבו מנת"ע על בזנטים סמוך לחורשה. לדבריו, כאשר פנו התושבים לנת"ע לברר האם הרכבת תעבור בנעמי שמר נאמר להם שזו טעות ושהיא לא תעבור שם אלא תעצור בשדרות אבא אבן. רק לאחר כמה שבועות התברר שנת"ע מתכננת לבנות על חלק מהחורשה והפארק מסילה לוגיסטית. אחד השכנים של סירקין, שרון אליהו, פנה לנת"ע עוד ב-2017 לאחר שראה את פרסום בעיתון. הוא מספר שבת"ע אמרו לו שהקו נעצר באבא אבן ולא נכנס לנעמי שמר והוא טוען כי אם לא היו מטעים אותו התושבים היו מתנגדים כבר אז.

מומחה התחבורה סטרולוב, שהוזמן להשתתף בדיון מטעם התושבים, העלה בדיון כמה חלופות כשאחת מהן היא המועדפת בעיניהם כי אינה פוגעת כלל בפארק ובחורשת העצים הוותיקים. לפי החלופה הזו, המקטע הלוגיסטי הנחוץ לנת"ע יוקם בהמשך לשדרות אבא אבן במקום בשטח פארק אהוד מנור, סמוך לתחנת הרכבת הקלה המתוכננת בפינה הדרום מערבית של צומת שדרות אבא אבן ורחוב ישעיהו ליבוביץ'.

צפו בתוואי שבו אמורה לעבור המסילה הלוגיסטית:

רקפת תיבי, מנהלת אגף הקו הירוק ונציגת נת"ע בדיון, טענה בדיון כי התוכנית אושרה ב-2017 והופקדה להערות ולהשגות הציבור ולא התקבלו השגות לגבי הפארק והתעלה הרומית בצינורות המקובלים. היא הוסיפה כי פניית התושבים ב-2020 היתה הרבה יותר מאוחרת מזמן אישור התוכנית וההשגות, בשלב שנת"ע כבר היתה בעיצומו של התכנון המפורט ואחרי שקיבלה אישור לסקר עצים. בנוגע לטענת התושבים כי נאמר להם שהרכבת לא תעבור ברחוב נעמי שמר היא אומרת כי היתה כנראה חוסר הבנה בתקשורת בין התושבים לנת"ע. לשאלת התושבים למה לא לעצור את הרכבת במתחם הדיפו, ענתה תיבי כי אז הם מוותרים על שתי תחנות שמשרתות את התושבים.

היא הוסיפה כי לנת"ע, לפקיד היערות ולוועדה לתשתיות לאומיות אכפת מהסביבה ומהנוף וש"היתה פה עבודה מאוד רגישה בעניין העצים שלא כולם בעלי אותה הרגישות". לדבריה, נעשה סקר עצים לקראת הביצוע של התוכנית ובו הם משתדלים לכרות כמה שפחות עצים תוך כדי ניסיון לשמור על הפארק עד כמה שניתן ושאף ינטעו עצים חליפיים רבים שיגדילו את מספר העצים בחורשה, יותר ממספר העצים שם כיום. בדיון ציינה תיבי כי 45 עצים ייכרתו לטובת המסילה הלוגיסטית. ח"כ להב הרצנו אמר בעקבות דבריה כי אלה 45 עצים מתוך 78, יותר ממחצית העצים בחורשה.

בהמשך ביקש חה"כ להב הרצנו לדעת האם בנת"ע בחנו את החלופה שהציע סטרולוב ואילו חלופות אחרות נבדקו ותיבי השיבה שאינה יודעת, אבל שאם עכשיו הם מתכוונים לבדוק חלופות המשמעות היא הכנת תוכנית חדשה שתעכב משמעותית את לוחות הזמנים של הקו הירוק.  סטרולוב הגיב לדבריה ואמר כי הטיעון שזה מאוחר מדי אינו נכון ונתן דוגמה שלפני כשנה וחצי היה מצב כזה בקו האדום של הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו ובסופו של דבר לא נעקרו הפיקוסים העתיקים למרות שזה היה כבר בשלב הביצוע ונמצאה חלופה אחרת.

סמנכ"ל פרויקטים בעיריית הרצליה אהוד לזר אמר בדיון כי גם נת"ע וגם הות"ל לא משתפים בשלבי התכנון במידה הרצויה את הרשויות המקומיות ובסופו של דבר ההחלטה שמתקבלת היא שלהם. הוא סיפר כי התקיים דיון בוועדה המקומית ובעירייה כתבו כתב התנגדות מפורט לגבי המקטע הזה ברחוב נעמי שמר שבו הבהירו שזו תהיה פגיעה אנושה במתחם. לדבריו, דעתם זו לא נשמעה ורוב ההתנגדות שלהם נדחתה על ידי גופי התכנון השונים. הוא טוען כי הוות"ל הפקיעה את הקרקע ושעיריית הרצליה, יחד עם עיריות נוספות, עתרו לבג"ץ בעניין לפני כשנה ולא זכו בעתירה. לדבריו, ידי העירייה כבולות בעניין הזה וכוחה של המדינה חזק יותר. עכשיו, לדבריו, העירייה נמצאת בדיון תכנוני והם בודקים איך הם יכולים לפצות על הנזק שייעשה בכך שהפארק ישודרג ויינטעו בו עצים רבים וייעשה שיחזור של התעלה הרומית שעוברת במקום.

ענבר אשכנזי חלפון ממשרד החקלאות אמרה בדיון כי אישרה כריתה של 45 עצים אחרי שביקשו ממנה לכרות 64 עצים בשלב שבו התוכנית כבר מאושרת. לדבריה בשלב זה אין מקום לשאול על חלופות ולעשות שינויים כאלה ואין זה מתפקידה ויכולתה. דבריה אלה זכו לביקורת רבה מח"כ להב הרצנו שאמר: "אני מבקש להעיר לפקיד היערות שבעיני התשובות שלו פה מעוררות תמיהות ושאלות קשות ביחס לחובתו הרגולטורית להגן על הריאות הירוקות ועל העצים בישראל. העובדה שכורתים 45 עצים כדי לאפשר קו לוגיסטי בעוד שיש, כפי שעמירם הציג, חלופות נוספות, היא בלתי נתפסת בעיני ומהווה פגיעה באמון הציבור ובחובה הרגולטורית שלהם לבצע את תפקידם".

לאחר הדיון אמרו התושבים לצומת השרון: "אנחנו שמחים מאוד שוועדת פניות הציבור של הכנסת, בסיועו החשוב של חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, לקחה לידיה היום את הפיקוח הפרלמנטרי על הניסיון של נת"ע להרוס את פארק אהוד מנור עבור מסילה לוגיסטית של הרכבת הקלה. לצערנו הרב, נציגי עיריית הרצליה שהופיעו בדיון הביעו התנגדות רפה מאוד לתוכנית, זאת בניגוד לדבריו המפורשים של ראש העיר פדלון שמסר לנו בעל פה ובכתב כי הוא לא יסכים לכרות אף עץ. אנו מקווים שנציגי העירייה יישרו קו עם עמדת ראש העירייה. המצב כרגע הוא שנת"ע מתכוונת לעקור כ-50 עצי אקליפטוס ותיקים תוך אישור תמוה של פקיד היערות, שמשום מה מתנהג כאדם שידיו כבולות, בעוד שלמעשה בסמכותו לא לאשר את הכריתה המאסיבית. כמו כן נת"ע לא הציגה חלופות לתוכנית הרס הוואדי ונתבקשה על ידי הועדה להציג תוכניות כאלה. אנחנו נלחם בהרס הצפוי של ערכי הטבע העירוניים משפטית באמצעות עורכת הדין ענת בירן וציבורית באמצעות פניה רחבה לתושבי הרצליה להצטרף למאבקנו".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "עמדותיה של עיריית הרצליה בנושא פארק אהוד מנור הן ברורות ונחרצות. העירייה תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לשמר את העצים במקום. יש לציין כי ראש העירייה משה פדלון, מתנגד למהלך של נת"ע – וחתם באופן אישי על עצומה שכתבו התושבים כנגד מהלכי הכריתה".

מנת"ע נמסר בתגובה: "תוואי הקו הירוק אושר במסגרת הוות"ל כבר ב-2017, בתום דיונים ארוכים בהם לקחה חלק פעיל גם עיריית הרצליה, ולאחר פרסום נרחב בתקשורת ובאופן פרטני לתושבים. לכן תמוהה טענת התושבים בעת הזו. התוואי נבחר כחלופה המיטבית להנגשת איזור התעסוקה מתוך אינטרס נרחב המשרת אלפי נוסעים מדי יום. יחד עם זאת, ערה נת"ע לרגישות הציבור בכל הקשור לפגיעה בערכי סביבה וטבע, ועושה את המירב למזער פגיעה זו. בכפוף לאישור פקיד היערות הארצי, יבוצע במקום פיתוח ויכרתו מספר עצים מתוך השדרה, אך יינטעו 50 עצים חדשים לרווחת הציבור. בישיבת הועדה לפניות הציבור בכנסת, תציג נת"ע כיצד נקבע התוואי במסגרת דיוני הוות"ל ב-2017".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. פדלון כישלון אסון

    פדלון תמיד נגד תוכניות הרס הרצליה אבל בסוף הוא מצביע עבורן. תוכנית גליל ים, התנגד ואז עברה. מפלצות תוכנית היילס, התנגד בכאילו ועברה. תוכנית שדה התעופה, התנגד והיא מקודמת. להאמין לפדלון אפילו הכלב שלי כבר לא מאמין

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר