חוף אכדיה צילום המחשה, צילום עיריית הרצליה
חוף אכדיה צילום המחשה, צילום עיריית הרצליה

עמותת צלול: "חיידקים ושרידי תרופות נמצאו במי הים בהרצליה"

ביקורת על תגובתו של פדלון למנכ"ל עמותת צלול: "מביכה". ביקורת גם על הצבעת מרצ התנועה הירוקה נגד הצעה לסדר בנושא. העירייה: "כל הביוב מוזרם למט"ש"

פורסם בתאריך: 20.3.22 16:31

חבר מועצת העיר הרצליה, יונתן יעקובוביץ', העלה הצעה לסדר בנושא זיהום חופים ודרש מהעירייה הפרדת מערכות ניקוז. יעקובוביץ כתב בהצעתו כי "העירייה תוביל מהלך של הפרדת מערכת הניקוז שבאחריותה ממערכת הביוב שבאחריות התאגיד כדי למנוע הזרמות ביוב לים דרך מערכת הניקוז העירונית".

לדברי יעקובוביץ', חבר סיעת קהילה צעירים וסביבה נטו, בבדיקת מעבדה נמצאו הוכחות ברורות להימצאות שאריות תרופות במי הים בהרצליה. "במסגרת הפרויקט 'דוגמים צלול', דגמה עמותת 'צלול' בימי גשם את הנקזים במספר חופים, ביניהם בהרצליה, כמו גם באשדוד, בת ים, תל אביב, נתניה וחיפה. בדגימות שנשלחו לבדיקה במעבדה להידרו-כימיה, בראשותו של פרופ' דרור אבישר באוניברסיטת תל אביב, נמצאו שרידי ושאריות תרופות במי הים בהרצליה, שהם הוכחה ברורה להזרמת ביוב לים".

הצעתו לסדר של יעקובוביץ', חבר סיעת קהילה, צעירים וסביבה נטו, נדחתה ברוב קולות, כאשר בין המתנגדים להצעה חברי מרצ מהקואליציה, ביניהם יו"ר הסיעה וסגן ראש העיר עופר לוי. חברי האופוזיציה הצביעו בעד ההצעה, פרט לדורון דבי ופזית בכר הוף שלא נכחו בהצבעה.

יעקובוביץ', המכהן כחבר בדירקטוריון מי הרצליה, הסביר את כוונתו: "בעיקרון המערכות מופרדות, יש מערכת ניקוז ויש מערכת ביוב. אבל פעמים רבות, מטעמי חיסכון או חוסר מודעות, במיבנים רבים עושים איחוד צינורות ובעיקר כשיש גשם חזק המים נכנסים. המט"ש לא עומד בכמויות בזמן גשם חזק. לכן הביוב גולש לניקוז. תאגיד מי הרצליה אכן אחראי על תשתיות הביוב, אך ההגלשות של הביוב אינן קורות בגלל תשתית הביוב, אלא בגלל מערכת הניקוז שלא מופרדת ממערכת הביוב ועל כן היא מציפה את מערכת הביוב בימי גשם. לכן ההצעה הייתה שהעירייה תקבל החלטה, שבה היא מתכוונת לפעול לטובת הפסקת זרימת ביוב לים על ידי הפרדה של מערכת הניקוז שבאחריותה ממערכת הביוב שבאחריות התאגיד ואכיפה כנגד חיבורים פיראטיים לא חוקיים, דבר שאינו מתרחש בימינו אנו".

מה כוונתך בהגלשה?
"כאשר מערכת הביוב מוצפת בזמן גשמים, בגלל שמערכות ניקוז מחוברות אליה בצורה פיראטית כגון גג, חצר וכדומה, היא גולשת למערכת הניקוז ומשם הביוב זורם לים".

עניין נוסף הוא עימות בין מנכ"ל עמותת צלול, מור גלבוע, לבין ראש העירייה משה פדלון. ב-22.2.22 פתחה עמותת צלול בקמפיין שקורא לראשי ערי החוף: "עצרו את הזרמת הביוב לים!", בו הם מבקשים מהציבור לשלוח מייל לראשי ערי החוף, ביניהם זה של הרצליה, ולעצור את מחדל הזרמת הביוב לים, לדבריהם. מעל 15,600 מיילים נשלחו בטווח זמן של חודש מפתיחת הקמפיין, שעדיין בעיצומו.

יומיים קודם לתחילת הקמפיין, ב-20.2, שלח מנכ״ל 'צלול' מור גלבוע מכתב למשה פדלון בדרישה לנתק בין מערכות התיעול והביוב ולמנוע את הנזק לסביבה ולבריאות: "עמותת צלול דגמה את המים שזורמים מהנקזים העירוניים של העיר הרצליה לים בימי גשם. בדיקת הדגימות העלתה קיומם של חיידקים ושאריות תרופות, המעידים על כך שמדובר במי גשם המהולים בביוב, תוצאה של חיבורים צולבים בין מערכות התיעול והביוב. הזרמת ביוב לים גורמת לפגיעה קשה בסביבה הימית ומסכנת את בריאותם ואת חייהם של המתרחצים והגולשים הרבים שפוקדים את חופי הרחצה גם בחורף", טען גלבוע.
עוד הפנה מנכ״ל 'צלול' את ראש העיר לתקנות בנושא: "כידוע לך בוודאי, פקודת העיריות ותקנות המים (מניעת זיהום מים) אוסרות על חיבורים צולבים ומטילות על הרשות המקומית את האחריות למניעתם. עוד הוטל על הרשויות לתחזק את מערכות התיעול באופן מיטבי: לדאוג לפנותם ולרוקנם בתדירות נאותה ולעמול על הקמת קווי תיעול חדשים עת אלו הקיימים אינם מספקים".
מנכ"ל העמותה חתם את מכתבו והדגיש כי הפרת התקנות הנה עבירה על החוק: "הימצאותם של חיידקים בכמות גבוהה ושאריות תרופות במי הנגר הזורמים לים מעידים על אי עמידה בתקנות, עובדה שהיא עבירה על החוק בנוסף לסיכון הסביבה ובריאות הציבור וחייו. עמותת צלול מבקשת מכבוד ראש העיר לקיים את התקנות כלשונן – להשלים באופן מידי את הפרדת מערכות הביוב והתיעול, ולמנוע בכך את הנזק לסביבה ואת סיכון חיי הציבור".

ב-28.2 בפברואר השיב לו משה פדלון: "חסימת הדואר האלקטרוני של ראשי רשויות החוף והצגת ראשי רשויות כפורעי חוק איננה מקובלת עלי. לפיכך, מכתבך שבסימוכין אינו ראוי לתגובה. בפורום "ערי החוף" הקרוב של ראשי רשויות אמליץ לנתק מגע עם עמותת צלול".

יעקובוביץ אמר על תגובתו של פדלון: "לצערי, ראש העיר בחר להפוך את העניין לאישי והחל לתקוף את צלול והמנכ"ל שלה על עבודת הקודש שהם עושים במטרה לשמור על ים צלול. במקום לתת מענה ענייני ולחבק את ההצעה, כפי שהיה מצופה מראש עיר שטוען להיות שוחר סביבה ושהוא אוהב את הים, בחר כבודו לפעול לניתוק הקשר מעמותת צלול. צר לי שחברי הקואליציה שטוענים להיות שוחרי סביבה ובמרכזם חברי סיעת מרץ, הצביעו נגד ההצעה שהבאתי לשולחן שכן בנושאים מעין אלו אין עניין של קואליציה-אופוזיציה. אלו החלטות שנכון וראוי לקבל פה אחד בתמיכת כל הסיעות.

מאיה כץ, יו"ר האופוזיציה וחברת 'קהילה צעירים וסביבה נטו', מסרה: "הבחירה של משה פדלון לנגח את מנכל עמותת 'צלול' ולנסות לשכנע את כל ראשי הרשויות לפעול נגד עמותת צלול, במקום לנסות לפתור את הבעיה, היא תגובה מביכה, ואני מתביישת בשם תושבי העיר, שהסביבה חשובה להם, על ההתנהגות שלו. בכל פעם שיש נזק סביבתי בעיר לא מתבצעות שום פעולות שיכולות לתקן את הנזק או לכל הפחות למנוע את הפעם הבאה. בנושא הביוב, הזפת בחופי הים וכך הלאה, בעיקר יש כותרות יפות לעיתון ומעשים בכאילו, שמצטלמים מאוד יפה. אני לא מופתעת מתוצאות ההצבעה, האמת האידיאולוגית מתגלה ברגעים האלה. יש הצבעות שצריכות להתקבל פה אחד – לטובת התושבים. כנראה שנושא כזה לא חשוב מספיק, זה מאכזב וחבל. אנחנו נמשיך לפעול בנושאים הסביבתיים לטובת העיר״.

 

מור גלבוע, מנכ"ל צלול, אמר: "מבין כל רשויות החוף שערכנו דגימות בחופים שלהן, הרצליה הנה העירייה היחידה שהגיבה בצורה לא עניינית ותוקפנית לאלפי הפניות שהגיעו מאזרחים מודאגים וכועסים מהתופעה של זרימת הביוב לים שמתרחשת כתוצאה מחיבורים צולבים בין צינורות ניקוז מי הגשמים וצינורות הביוב בשכונות ובבניינים ישנים.
גם תגובתה של עיריית הרצליה לכתבה זו מתעלמת מתופעת החיבורים הצולבים ומכך שבימי גשם חזקים זורם כבר שנים ארוכות ביוב לים שפוגע בבעלי החיים, בסביבה הימית ובבריאותם של משתמשי ים רבים – גולשים ושחיינים. הדיגומים שערכנו במוצאי הנקזים והעדויות לשאריות של תרופות הן הוכחה חד משמעית לכך שגם בשנת 2022 ביוב זורם לים בהרצליה באין מפריע ובאין פתרונות אופרטיביים מצד העירייה. אנחנו דורשים מהעירייה לפרסם את תכניות העבודה שלה ואת התקציבים המוקצים להתמודדות שלה עם תופעת החיבורים הצולבים וזרימת הביוב לים. בנוסף, אנחנו מתריעים על כך שכל עוד לא תפתר תופעת החיבורים הצולבים גם כשהרצליה תחובר לשפדן, קיימת סכנה ממשית שבעיתות גשם חזקים, יוזרמו כמויות גדולות של ביוב לשפדן שלא יוכל תמודד עם כמויות אלו שימצאו את דרכן חזרה לים במוצא רידינג וימשיכו לפגוע בים ולסכן את תושבי הרצליה".

יו"ר מרצ, סגן ראש העירייה, עופר לוי, אמר: "מרצ התנועה הירוקה קידמה, מקדמת ותקדם את נושא איכות הסביבה בעיר, זה אחד התיקים החשובים שלקחנו ואנחנו לא צריכים הצעה לסדר כדי לטפל בנושא החשוב הזה. ישנו כבר סקר שיצא בנושא של הביוב והניקוז ולפיו יש לנו כבר בעירייה תוכנית סדורה שתצא לפועל".

מעיריית הרצליה נמסר: "תאגיד מי הרצליה, שאחראי על נושא תשתיות הביוב בעיר הרצליה, לא מזרים ביוב לים. מערכת הביוב בעיר בנויה כך שכל הביוב שמייצרת העיר הרצליה מוזרם למט"ש הרצליה. הביוב במט"ש הרצליה עובר טיפול שלישוני ומי הקולחין ברמה שלישונית מסופקים להשקיה חקלאית. העודפים מוזרמים לים התיכון ונשפכים לים במרחק של כ-800 מטר מהחוף. ההזרמה לים הינה על פי היתר של המשרד להגנת הסביבה".

ללא קשר לכך נציין כי החופים הפתוחים בעונת החורף בהרצליה – השרון ואכדיה דרום, אסורים לרחצה השבוע בימים ראשון עד חמישי, 20-24.3 כולל, מאחר והמצילים יצאו להשתלמות שנתית.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר