עץ הוושינגטוניה הכרות בהרצליה, צילום פרטי

המשפחה גילתה לתדהמתה שהעץ בן המאה שנטע הסב נכרת. משרד החקלאות חוקר

למה נכרת עץ הוושינגטוניה המוכר בהרצליה? זה גם מה ששאלו את עצמם בני משפחת נבות ותושבים נוספים בהרצליה

פורסם בתאריך: 22.3.22 08:11

פתאום, באמצע היום. עץ וושינגטוניה יוצא דופן בן כ-100 שנה, המתנשא לגובה של קרוב לשלושים מטרים, נגדע באמצע חודש ינואר השנה. העץ היה ברחוב טשרניחובסקי פינת מלכי ישראל. דורות של תושבים הכירו את העץ, ובראשם בני משפחת שיש, שסבם, אליהו נבות, היה זה שנטע את העץ.

בוקר אחד גילה לתדהמתו עידן, נינו של אליהו, את גזע העץ כרות, ומיד עדכן את הוריו, עוזי ומיכל. יום למחרת, הוא כבר פנה בשיחה למנהל פרויקטים וממונה ייעור ועצים בעירייה, שרגא קליין, כדי לברר מה הסיבה להסרת העץ. לדבריו קליין השיב לו כי "מדובר בריקבונות בצוואר השורש של העץ שנראו בעייתיות, מה שמערער את המבנה המכני שלו". עוד נמסר לעידן כי "כאשר עץ מתחיל להיראות מסוכן מנסים תחילה לטפל בו מבלי לכרות אותו, וכשאין אופציה לטיפול כמו במקרה הזה, אז מבקשים כריתות, כלומר מבקשים רשות ממשרד החקלאות ופקיד היערות. הוא מקבל את ההחלטה ומנפיק את הרישיון". נציין כי לאחר פניית צומת השרון למשרד החלקאות ופיתוח הכפר, נאמר כי המשרד החל בחקירת הנושא, כפי שיפורט בהמשך.

בכל אופן, לאחר שיחתו של עידן עם העירייה, נכנס לתמונה עוזי שיש, בעלה של מיכל, נכדתו של אליהו נבות, שפועל כבר חודשיים מול עיריית הרצליה ומשרד החקלאות במטרה להגיע לחקר האמת לגבי סיבת הכריתה והאם ניתן אישור שכזה ממשרד החקלאות. "זה לא שהעץ היה חולה, כי צילמנו את הגזע ושלחנו לאגרונום של משרד החקלאות, שאמר שאין שום מחלה. גם בדקנו את נוהל פקיד היערות בכל מה שקשור לצווים ובקשות של כריתת עצים בבתים פרטיים ובשטחים ציבוריים", מסביר עוזי. "החוק אומר דבר פשוט: יש לבקש בקשה מפקיד היערות ולנמק אותה ולתת גם זמן להתנגדות. למיטב ידיעתנו, התעלמה העירייה לכאורה בצורה ברוטלית מנוהל הליך הטיפול בבקשה לכריתת/ העתקת עצים, ולא הגישה בקשה לרישיון כריתה או העתקה של העץ לפקיד היערות, שהוא בעל הסמכות העליונה במדינה לאישור כריתת עצים או העתקתם".

לאחרונה, פנה עוזי שוב למשרד החקלאות, בטענה כי העירייה למיטב ידיעתו התעלמה מהנוהל בטיפול בבקשה לכריתת עץ. ב-12.3 השיב לו בצלאל בכר, מרכז בכיר פיקוח ואכיפה: "לא מצאתי סימוכין לבקשה ולכן נפתח אירוע חקירה". מספר ימים לאחר מכן ב-17.3 פנה עוזי עם תשובה זו לראש אגף שפ"ע בעירייה, רוני גאון, כמו גם לשרגא קליין, והוא מחכה לתגובה.

עוד מספר עוזי על התחושות הקשות במשפחה לאור כריתת העץ: "כריתת העץ הנדיר הזה הסבה עגמת נפש גדולה למשפחתנו. העץ הזה הוא היסטורי, ומבחינתנו במשפחה זה היה שוק גדול. לדעתי, לא הייתה שום לגיטימציה לעירייה להתנהג כפי שנהגה". מיכל, רעייתו, מחזקת את הדברים: "העץ היה בריא לחלוטין, זה נעשה בצורת מחטף. בעיניי ובעיני בני משפחתי זה מאוד חמור, כמו לסתום את הגולל ולצאת ידי חובה. אומנם יש חקירה, אבל את העץ זה כבר לא יחזיר לנו. זה פצע אמיתי. וושינגטוניה זה לא עץ שנראה הרבה במדינת ישראל".

 

אחת מתושבות הרצליה, שגדלה ובגרה בבית משפחתה בקרבת העץ, מספרת: "יום אחד נסעתי ועברתי שם והופתעתי לגלות שאין עץ. לכל אדם יש את נוף ילדותו, וזה היה שלי עד גיל 22. עץ עם כבוד. לא בכל יום יש עץ שהוא בן יותר מ-100 שנים. על אף שהוושינגטוניות ידועות בגובהן, זו ספציפית הייתה יוצאת דופן. היא הייתה סימן ההיכר של פינת הרחובות".

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר בתגובה לפניית צומת השרון: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר רואה חשיבות רבה בהגנה על העצים, וכל בקשה בגינה נדרשת כריתת עצים נשקלת בכובד ראש אל מול תכלית הבקשה לכריתה, תוך איזון מכלול השיקולים של הגנה על עצים אל מול קידום ופיתוח תשתיות ובנייה. לעניין המקרה המדובר, המשרד החל בחקירת הנושא, ומשכך נוכל לעדכן אודותיו בסיום החקירה".

מעיריית הרצליה נמסר: "עם כל הצער והכאב שבגדיעת העץ ותיק, לאחר בדיקה קפדנית על ידי אגרונום מומחה, העץ נמצא כמסוכן לציבור. בשל העובדה שלא נמצאו אלטרניבות טיפול אחרות נאלצה העירייה לאשר כריתתו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר