אתר הבנייה בגליל ים שבו התרחשה התאונה. צילום עופר וקנין

מות הפועל בגליל ים | הותר לפרסום: רמי שבירו הוא הקבלן שנעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות

הקבלן רמי שבירו נעצר בשבוע שעבר, בעקבות תאונה שבה נהרג עובד באתר בגליל ים. מתחילת השנה נהרגו באתרי הבנייה של החברה שישה פועלי בניין. באתר הבנייה שבו נהרג העובד בשבוע שעבר נערכה ביקורת בטיחות - ולא נמצאו ליקויים

פורסם בתאריך: 9.9.19 11:10

רמי שבירו הוא הקבלן שנעצר בשבוע שעבר, לאחר שעובד נוסף נהרג באתר בנייה של החברה שבבעלותו בגליל ים שבהרצליה. "מהחקירה עולה כי באתר הבנייה שבו התרחשה התאונה התקיים אקלים לקוי ורשלני", מסרו נציגי המדינה בדיון להארכת המעצר, שהתקיים ביום חמישי.

שבירו ושני עובדים בחברה חשודים בגרימת מוות ברשלנות ובהפרות של פקודת הבטיחות בעבודה באופן שגרם למותו של אדם. בנוסף, נעצרו שני עובדים זרים של החברה הקבלנית שעובדת בגליל ים, ג'אנגסט סנטונג קונסטרקשיין גרופ. שבועות ספורים לפני שאירעה התאונה, נערכה באתר בגליל ים ביקורת בטיחות מטעם מפקחים במשרד העבודה והרווחה ולא נמצאו ליקויים.

שבירו הוא הבעלים של חברת רמי שבירו הנדסה, בנייה והשקעות בע"מ. מדובר בחברה פרטית ששבירו הוא מייסדה ומנהלה בשותפות עם בת זוגו רונית שבירו (שאינה חשודה בפרשה, ככל הידוע) מאז 1995. לחברה כיום כ-5,100 יחידות דיור בתכנון ובביצוע, והיא מסרה עד כה קרוב ל-10,000 יחידות דיור וכן מרכזים מסחרים ומשרדים.

בחברת רמי שבירו מתקיים פיילוט שמקדמת בחודשים האחרונים התאחדות בוני הארץ, שבמסגרתו מוכשרים מנהלי עבודה ובכירים לבצע מנגנונים של ביקורת עצמית ופיקוח בטיחות באתרי הבנייה שלהם, כדי להגביר את הבטיחות באתרי הבנייה.

ראש מטה הבטיחות בענף הבנייה של התאחדות בוני הארץ וחבר הכנסת לשעבר, איל בן ראובן, אמר ל-TheMarker: "בלי להתייחס למקרה שמצוי כרגע בחקירה, אפשר לומר שבחברה לקחו ברצינות את התאונה שאירעה לפני כמה חודשים, ושוקדים על שיפור נושא הבטיחות באתרים. עובד מטעמנו העביר הכשרה ביממה שקדמה לתאונה בנוגע להגברת הבטיחות באתרים, דבר המהווה חלק משינוי תרבות רוחבי בענף הבנייה כולו. ניכר שבשבירו עושים מאמצים ניכרים להפנים ולהשריש את הנורמות בכל הארגון".

מתחילת השנה נהרגו באתרי בנייה 32 איש, ובהם שישה בפרויקטים שונים של רמי שבירו והחברה הבת נאות שמיר – כולל ההרוג בגליל ים. ארבעה עובדים נהרגו במאי מקריסת מנוף בשכונת נאות שמיר ביבנה, ובאפריל נהג משאית נהרג כתוצאה מהתחשמלות מכבל של מנוף. המקרים עדיין נחקרים.

בתאונה שבה התחשמל נהג המשאית, ובגינה נתבעה החברה על ידי משפחת המנוח ב-19 מיליון שקל, טענה החברה כי "היא אינה היזם ובעל הקרקע וצירופה לתביעה נעשה בשוגג". נאות שמיר מסרה כי תטפל בתביעה בהליכים המשפטיים המקובלים. במקרה זה נתבעו גם חברת החשמל וחברת רמא מנופים, שהפעילה את המנוף באתר. התביעה הוגשה על ידי עו"ד ענת גינזבורג.

בתאונה שאירעה במאי, הטילה חברת רמי שבירו את האחריות על רמא מנופים, האחראית על פירוק המנוף – אף שאסף כדורי, מנהל האתר ועובד נאות שמיר, עוכב לחקירה. חברת נאות שמיר מסרה אז בנושא כי "רמא מנופים עסקו בפירוק מנוף באתר לאחר שהסתיימה העבודה בו, לצורך העברתו לחברה בחזרה. הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים על ידי חברת רמא מנופים ובאחריותה הבלעדית. חברת נאות שמיר מקפידה על שמירת כל נהלי הבטיחות המחמירים באתר".

לאחר התאונה שהתרחשה בגליל ים, הבהירו ברמי שבירו כי הפועל נכנס לאתר לפני פתיחתו לפעילות, והחל לעבוד בו על דעת עצמו ללא מפקח.

בשנתיים וחצי האחרונות קיבלה החברה 17 צווי בטיחות בגלל ליקויים שונים באתרים בגליל ים, בפתח תקוה, בראש העין, בנתניה, ברעננה וביבנה. בחלק מהצווים אף הופיעה דרישה להפסקות עבודה. בנוסף, לפי משרד העבודה והרווחה, מתחילת 2018 דווח על 11 תאונות עבודה באתרים שונים של החברה.

מחברת רמי שבירו נמסר: "החברה נקטה בכל אמצעי הבטיחות המחמירים ביותר, ואף מעבר לכך. ביקורת שנערכה על ידי משרד העבודה ומשטרת ישראל באחרונה העלתה כי האתר שומר על כל כללי הבטיחות ברמה הגבוהה ביותר, והאתר צוין בביקורת זו לשבח.

"כל אמצעי הבטיחות שננקטו באתר היו ללא דופי, ולמרבה הצער גם אמצעי בטיחות אלה לא יכלו למנוע את האסון, היות שמדובר ככל נראה בטעות אנוש. יצוין כי לצערנו הפועל נכנס לאתר העבודה כשהוא היה סגור, לפני שעת פתיחתו, בניגוד גמור לכל הנהלים במקום.

"החברה לא רק עומדת בכל תקני בטיחות אלא אף החמירה והוסיפה תקנים למנהלי הבטיחות וגם לעוזרי מנהלי הבטיחות בכל אתריה ובאתר זה בפרט. אנחנו סומכים על המשטרה שתבצע את מלאכת החקירה נאמנה ושתוצאותיה יבהירו כי חברה שמרה על כל כללי הבטיחות באתר".

לידיעה בדה מרקר: https://www.themarker.com/realestate/1.7811425

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר