צופי ים הרצליה במשט לזכרו של יוחנן רפיח. צילום ליאור קפלן

צפו בתמונות וסרטונים מהרחפן: משט ענק בהרצליה לזכרו של יוחנן רפיח

מאות חניכי צופי ים ועשרות כלי שיט השתתפו אתמול (שבת) במשט לזכרו של האיש שייסד את הספורט הימי בהרצליה. הבן, מיכאל רפיח: "יפה שהדור הצעיר זוכר את השם והמורשת"

פורסם בתאריך: 10.11.19 18:02

כ-550 חניכים מהשבטים של צופי הים ברחבי הארץ השתתפו אתמול (שבת), בהרצליה, במשט השמיני לזכרו של מייסד שבט צופי הים הרצליה וממייסדי החינוך הימי בעיר, יוחנן רפיח ז"ל. במסגרת המשט הפליגו החניכים, שאליהם הצטרפו כמה גולשים ושייטים מבני הרצליה, על גבי 55 כלי שיט, בהם סייפנים, לווייתניות, סנוניות וקרוולים. האירוע התקיים בנוכחות ראש העירייה משה פדלון, סגניתו עפרה בל וחבר המועצה אורן אוריאלי.

צופי ים הרצליה במשט לזכרו של יוחנן רפיח. צילום עידו מאירוביץ'

בשנת 1939 הוקם בהרצליה בית סירות של אגודת יורדי הים זבולון, וזו היתה הפעם הראשונה שהתקיים שיט מסוג כלשהו בחוף המושבה הצעירה הרצליה. כשנה לאחר מכן המקום ננטש. בתחילת שנות החמישים החל המקום לפעול שוב בצורה מצומצמת, ובתחילת שנות ה-60 לקח על עצמו רפיח, שגדל בחדרה והיה חניך בשבט זבולון חדרה, את ניהול המועדון והחל לפתח אותו בצורה משמעותית. בשנות ה-70 חבר המועדון לתנועת הצופים והפך לשבט צופי ים הרצליה. ב-1995 כאשר המרינה בהרצליה נפתחה, רפיח נלחם להבטיח מקום להקמת מרכז ובית ספר לחינוך ימי.

בסוף שנות ה-90, מתוך שבט צופי הים המקומי, החל להתפתח בעיר שיט תחרותי במסגרת של בני הרצליה. במהלך כל השנים רפיח המשיך ללוות ולפתח את החינוך הימי בעיר. עד מותו ב-2011 היה רפיח מגיע כל בוקר למשרד של צופי ים ועוזר בגיוס כספים ובניהול וליווה גם את מועדון השיט בני הרצליה. ב-2012 הנציחה עיריית הרצליה את פועלו החינוכי המבורך וקראה למבנה הסירות במרכז הימי במרינה בית יוחנן על שמו. כיום שבט צופי ים הרצליה מונה 450 חניכים אשר מפליגים על גבי 32 סירות מדי שבוע.

צופי ים הרצליה במשט לזכרו של יוחנן רפיח. צילום עידו מאירוביץ'

"הפעם הגיעו למשט שני חברים של אבא", מספר בנו של יוחנן רפיח, מיכאל, "שלמה שרוני, שהיה יו"ר מועדון חדרה, שגדל עם אבא והפליג איתו בילדות בתור חניכים בשבט זבולון חדרה, ונגה בן אליעזר, שעבדה בעיריית הרצליה בשנות ה-60 כשאבא לקח את המושכות על מועדון השיט בזבולון ויחד הם עשו את הקסם הזה שבזכותו קיים היום המועדון. זה היה מאוד מרגש לשמוע את דבריהם. הם מעולם לא ראו כמות כזו של ילדים מכל הארץ שהגיעו למשט. זה יפה שעידו שור, המרכז של צופי ים בהרצליה, שהוא והדור היותר צעיר זוכרים את השם והמורשת. הרצליה עיר מובילה בתחום הזה אבל זה לא מובן מאליו. זה כלי מחנך, כך אבא ראה את זה, שמי שעובר את החינוך בים הוא יוצא בן אדם ואזרח טוב. זה מוכיח את עצמו. היום המועדון של צופי ים נמצא בפריחה גדולה מאוד.

"ראש העיר משה פדלון אמר שבזכות אבא שלי נהיתה פעילות ימית בהרצליה, שהתחילה בזבולון ואחר כך זה היה צופי ים, ואחר כך אבא דאג שיהיה בניין לילדים במרינה. הבניין הזה, בית הסירות, נקרא על שמו ושם היה הטקס. אחר כך הוא הביא ממשרד החינוך את סמל המוסד של בית הספר לחינוך ימי והנדבך האחרון היה כל מיני ילדים מעוטי יכולת, נוער בסיכון וילדים עם צרכים מיוחדים, שהצטרפו לפעילות הימית. זה היה בשיתוף פעולה עם משה כחלון ולפניו עם בוגי' הרצוג".

מימין: מיכאל רפיח, שלמה שרוני ומשה פדלון. צילום: מיכל רפיח

אתם מתכננים לעשות עוד פרויקט להנצחת אביך?

"כן, לליאור קפלן, שהוא בוגר השבט ומרכז של כל צופי ים, ולי יש חלום לבנות סירה מסוג לווייתנית שהיתה פעם בהרצליה ונחרבה בסערה גדולה שהיתה ב-1968. כיום יש סירות כאלה פעילות, שתיים בתל אביב, אחת ביפו ואחת בחיפה. הן בנות 60 בערך, עם שני תרנים ועשויות מעץ, והדגם הזה שימש את הפלי"ם לאימונים. יש לנו חזון לבנות סירה כזאת בארץ על שם אבא ועכשיו ליאור מחפש אנשי מקצוע בארץ שיתגייסו לעניין ויבנו אותה. אחרי שנמצא מי שיעשה את זה אני מניח שיעלה גם עניין המימון. זו היתה המומחיות של אבא שלי – לפנות ללבם של אנשים ולהסביר להם את החשיבות של העניין ולהשיג ספונסרים. כרגע העזרה היא בלמצוא איפה ואיך עושים את זה. הבנייה תיקח כשנה".

זר לזכרו של יוחנן רפיח שהושלך אל המים במהלך המשט. צילום מיכל רפיח

צופי ים הרצליה במשט לזכרו של יוחנן רפיח. צילום עידו מאירוביץ'

צופי ים הרצליה במשט לזכרו של יוחנן רפיח. צילום עידו מאירוביץ'

המשט לזכרו של יוחנן רפיח. צילום ליאור קפלן

המשט לזכרו של יוחנן רפיח. צילום ליאור קפלן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר