לוחות האבן שעליהם 142 שמות שורדי השואה שהפכו לאנשי צוות בחיל האוויר. צילום עיריית הרצליה

שורדי השואה שהפכו לטייסים בחיל האוויר זכו לכבוד גדול בהרצליה

ליד בית חיל האוויר בהרצליה נחנכה האנדרטה "מתקומה לשחקים", להנצחת 142 ילדים שורדי שואה ששירתו כאנשי צוות אוויר בחיל האוויר הישראלי

פורסם בתאריך: 17.12.19 19:18

ביום שישי נחנכה ליד בית חיל האוויר בהרצליה האנדרטה "מתקומה לשחקים", להנצחת 142 ילדים שורדי שואה ששירתו כאנשי צוות אוויר בחיל האוויר הישראלי. באירוע השתתפו מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין, ראש עיריית הרצליה משה פדלון, יו"ר יד ושם אבנר שלו, מפקדי חיל האוויר לדורותיהם וחברי "מתקומה לשחקים" ששמם הונצח על האנדרטה, בני משפחותיהם ואורחים רבים. מורשת מתקומה לשחקים שיזמה והקימה את האנדרטה הוקמה לפני תשע שנים על ידי אל"מ בדימוס, טייס חיל האוויר וח"כ לשעבר אליעזר כהן (צ'יטה) שהגה את הרעיון, חברו לנשק אל"מ בדימוס, והקצין המעוטר ביותר בחיל האוויר חיים נווה ז"ל ואוצר מוזיאון חיל האוויר אבי משה סגל. מטרת הפרויקט היא להנציח בכבוד את אותם אנשים שהיו נחושים וביצעו מעבר חד משורדי שואה למובילים וללוחמי קו ראשון של חיל האוויר.

מימין לשמאל: עופר לוי, משה פדלון, שעיה חרסית, האלוף עמיקם נורקין ואבנר שלו. צילום עיריית הרצליה

טקס חניכת האנדרטה. צילום עיריית הרצליה

שעיה חרסית. צילום עיריית הרצליה

אחד מאותם ילדים שורדי שואה שהפכו לטייסים בחיל האוויר הישראלי הוא שעיה חרסית, תושב הרצליה בן 85, שמשמש כראש צוות ההיגוי של מורשת מתקומה לשחקים. "האנדרטה, שמתנשאת לגובה של כארבעה מטרים, היא עוד אחד מהפרויקטים שעשינו להנצחת אותם ילדים ששרדו את זוועות השואה, חלקם עלו לישראל כיתומים מאב ומאם, כיתומים מאחד ההורים והיו שעלו יחד עם שני הוריהם", מספר חרסית, "במשך שש שנים אספנו מידע על 142 הילדים שורדי השואה שמהם נותרו בחיים רק 54 טייסים. החלטנו להנציח את תרומתם של אלה שכבר נפטרו ואלה שעוד בחיים בחקיקת שמותיהם של כולם על לוחות השיש הצמודים לאנדרטה. לפני ארבע שנים עלה הרעיון להקים את האנדרטה בצוות ההיגוי של מורשת מתקומה לשחקים שאני עומד בראשו. אחד השורדים סא"ל משה הראל, טייס קרב וטייס ניסוי בחיל האוויר, שנהיה פסל לאחר שהשתחרר מצה"ל והפלסטיקאי פרופ' דן מלר הביאו את הרעיון והציגו בפנינו כמה דוגמאות לאנדרטה ובחרנו יחד את הדוגמה שאתם רואים היום. תחילה הם עשו דגם קטן מעץ שנמצא אצלי בבית ואז הם עשו דגם בגודל חצי מטר מהחומרים שמהם יוצרה האנדרטה בסופו של דבר שנמצא היום בחדרו של מפקד חיל האוויר".

האנדרטה מתקומה לשחקים ליד בית חיל האוויר בהרצליה. צילום עיריית הרצליה

עוד מספר חרסית: "ב-2017 החלנו בתכנון האנדרטה לפני כשנה וחצי בייצור שלה במפעל אגם בחיפה ובבנייה שלה ולאחר מכן היה צורך להובילה ולהרכיבה במקום. ארבע שנים עבדנו על הפרויקט הזה מהרגע שעלה הרעיון בקרב צוות ההיגוי של מורשת מתקומה לשחקים – גיוס הכסף, תכנון האנדרטה והכנת דגמים, מציאת המקום והייצור וההרכבה של האנדרטה בסופו של דבר, שתהליכים אלה היו מאוד ארוכים ומורכבים. בהתחלה חיפשנו מקום להצבת האנדרטה רצינו מקום מרכזי שעוברים בו הרבה אנשים שיהיה במרכז הארץ ושיהיה קשור לחיל האוויר. בהתחלה חשבנו על הטיילת בתל אביב אבל עזבנו את הרעיון הזה, למרות שחולדאי שיתף פעולה. בסוף בחרנו שהאנדרטה תוצב ליד בית חיל האוויר בהרצליה. מעבר לזה, אנחנו מלווים משלחות של תלמידי תיכון לפולין וגם במסעות של 'עדים במדים' של קצינים ואנשי קבע בצה"ל ואנחנו מרצים בצה"ל, בארגונים שונים ובבתי ספר. אנחנו רוצים לשמר את המורשת הזאת לדורות הבאים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר