תעש נוף ים. צילום ניר קידר
תעש נוף ים. צילום ניר קידר

לא מוותרת: העירייה דורשת דיון נוסף בעליון שאישר את תוכנית אפולוניה

בית המשפט העליון קיבל בחודש שעבר את ערעור המדינה ואישר בניית 2,387 יחידות דיור בשטח מזוהם ששימש בעבר מפעל של התעשייה הצבאית. עכשיו העירייה והתושבים דורשים דיון נוסף

פורסם בתאריך: 14.7.19 12:32

עיריית הרצליה פנתה ביום חמישי לבית המשפט העליון בבקשה לקיים דיון נוסף בהחלטתו לקבל את ערעור המדינה ולאשר למעשה את תוכנית הבנייה באפולוניה. "כאשר עסקינן במתחם אשר אין מחלוקת כי הינו מכיל חומרים מזהמים ביותר, ושמצביעים על קיומם של מזהמים נוספים שטרם התבררו ושמיקומם אינו ודאי, וכאשר מדובר בתוכנית המתירה בניה למגורים בחלקים ממנה עוד בטרם טיהור כלל המקרקעין בתחומה, באמצעות קביעת מנגנון הטומן בחובו פגמים וכשלים מהותיים על חשבון בריאות הציבור – מדובר בפסק דין ובהלכה שהשלכותיה הינן בגדר 'דיני נפשות" והמחייבת, לטענת הרצליה, עיון מחדש באמצעות דיון נוסף בהרכב מורחב", נכתב בעתירה.

ביום שלישי אמורים תושבים משכונת נוף ים הסמוכה וכן מאגודת אדם טבע ודין להגיש עתירות משלהם לבית המשפט.

הדמיית תכנית אפולוניה. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

הדמיית תכנית אפולוניה. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

בעתירת העירייה נטען כי אישור התוכנית, וההחלטה לקדם את התוכנית במסלול המהיר של הוותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים) באפולוניה, מתחם שבו פעל עשרות שנים מפעל תעש-נוף ים, נעשו חרף ידיעה מוצהרת כי מדובר בקרקע מזוהמת באופן חמור וכי ההחלטה נעשתה על בסיס תשתית עובדתית חלקית. "מידע מהותי ביותר – סקרי קרקע, מי תהום וסקר סיכונים – יוותרו מחוץ להליך התכנוני ומחוץ לידו, לעינו ולזכות פיתחון פיו של הציבור. בכך ההלכה החדשה פוגעת בזכות ההתנגדות של הציבור על יסוד שקיפות מלאה ומלוא התשתית העובדתית", נכתב בעתירה.

עוד נכתב כי "זיהום חמור עלול להתגלות תחת שטח למבני ציבור, כגון בית הספר המתוכנן, אשר מניעת הקמתו או עיכוב רב שנים בהקמתו עלולה לשנות את התכנון. שיטת הטיפול בזיהום, אשר טרם ידועה – עלולה לשנות כליל את פני השטח. כך למשל, ככל שיסולקו 90 אלף טון קרקע, כהמלצת התסקיר משטחי מפעל תע"ש בלבד, ומאזורים החשודים כמזוהמים ושעל חלקם קיימים ייעודי מגורים, וככל שיתחוור כי יש לסלק קרקע מזוהמת מחלקים אחרים בתחום התוכנית – ברי כי מדובר בנתון העלול לשנות כליל את פני השטח ואת התכנון הנגזר מכך. אלא שנראה שההכרח לאשר 3,000 יח"ד למגורים באופן מיידי, גבר על הכל, התוכנית אושרה והמדינה מיאנה לערוך "בדק בית" ולהמתין לסקרי הקרקע, המים וסקר הסיכונים".

במקביל, עתרו לעליון, באמצעות עו"ד יהושע דיאמנט, גם בעלי הקרקעות הפרטיות בשטח התוכנית שלטענתם ההחלטה "מאפשרת פגיעה קיצונית בשוויון בין הבעלים השונים על אותה חטיבת קרקע". לדברי עו"ד דיאמנט, ההלכה שנקבעה בהחלטת העליון יוצרת "תקדים הנותן הכשר לתכנון שכונות בישראל בהן יוקצו, למשל, לקבוצת בעלים אחת כל זכויות הבניה, ולקבוצת בעלים אחרת יוקצו כל מגרשי החניה והפארקים וזאת מבלי לבצע באותה תכנית הליך של איחוד וחלוקה בין הבעלים הכלולים בכל התוכנית".

נזכיר כי לפני כשבועיים, ב-26.6, החליט בית המשפט העליון, ברוב של שני שופטים נגד אחד,  לקבל את ערעור המדינה ולקבל את החלטת הוותמ"ל להפקיד ולאשר את תוכנית הבנייה באפולוניה כפי שהיא. הוותמ"ל, נזכיר, אישרה את התוכנית מבלי שנערך בשטח – ששימש בעבר מפעל של תעש (התעשייה הצבאית) – סקר סיכונים סביבתיים. לפי התוכנית אמורות לקום באפולוניה, שנמצאת בשטח שמצפון לשכונת נוף ים בהרצליה, 2,687 יחידות דיור במגדלים בני 26 קומות.

בעקבות החלטת בית המשפט העליון שלח למחרת ראש עיריית הרצליה משה פדלון מכתב בהול לשר האוצר משה כחלון, ודרש ממנו לבטל את התוכנית. פדלון כיתב למכתב גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת ראשי הערים והמועצות האזוריות בשרון.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר